11 Mac 2011

Pelajar Malaysia serbu Kedutaan Mesir

06 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

SEBAHAGIAN pelajar Malaysia memenuhi pekarangan Kedutaan Mesir untuk memohon dan mengambil visa untuk pulang ke Mesir, di Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR: Pejabat kedutaan Mesir di ibu negara diserbu warga tempatan yang menuntut di beberapa pusat pengajian tinggi di negara Asia Barat itu sejak Isnin lalu, bagi mendapatkan visa untuk menyambung pengajian yang dijangka bermula pertengahan bulan ini.

Ketua Unit Akademik Pelajar Malaysia di Universiti Alexandria, Mohammad Akmal Zakaria, berkata lebih 200 pelajar memohon visa sejak pengumuman Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman keputusan kerajaan membenarkan pelajar menyambung pengajian di Mesir.

“Ada yang datang seawal jam 7 pagi termasuk saya, walaupun kaunter dibuka jam 10 pagi untuk beratur mendapatkan borang pendaftaran.

“Begitu juga Selasa, Rabu dan hari ini (semalam) masih penuh dengan pelajar yang memohon visa. Malangnya, pentadbiran kedutaan hanya menyediakan satu kaunter pada jam 10 pagi sebelum membuka kaunter tambahan selepas menyedari terlalu ramai pelajar, selain tempoh berurusan hanya dua jam sebelum ditutup pada jam 12 tengah hari yang menimbulkan masalah kepada pelajar,” katanya ketika ditemui di kedutaan berkenaan di sini, semalam.

Berita Harian/-

Tiada ulasan: