09 Mei 2011

AS prejudis dengan orang Islam?

6 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

WASHINGTON - Kematian pemimpin kumpulan militan Al-Qaeda, Osama Laden menjadikan negara Barat terutamanya Amerika Syarikat (AS) semakin prejudis terhadap orang Islam.

Kejadian terbaru yang melibatkan tiga orang imam yang dilarang menaiki pesawat dengan alasan kononnya untuk menjaga keselamatan penumpang lain, kelmarin.

Al-Amin Abdul-Latif, Masudur Rahman dan Mohamed Zaghloul diarahkan untuk kembali semula ke lapangan terbang LaGuardia, New York selepas tidak dibenarkan untuk meneruskan perjalanan tanpa diberikan alasan kukuh oleh petugas syarikat American Airlines.

Juruterbang pesawat menyatakan kepada salah seorang imam bahawa tindakan itu diambil kerana sesetengah penumpang mungkin tidak selesa dengan kehadiran mereka.

Wakil Majlis Hubungan Islam-Amerika, Ibrahim Hooper berkata, sememangnya mereka sedih dengan alasan itu tetapi ketiga-tiga imam itu memahami AS semakin mengetatkan kawalan keselamatan selepas kematian Osama Laden tetapi dalam masa yang sama ia mungkin menyinggung perasaan orang Islam.

Sinar Harian/-

Tiada ulasan: