20 Mei 2011

CAT bantu penganggur diberhenti kerja

17 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

GEORGETOWN, 20 Mei: Pusat Kerjaya dan Latihan (CAT) yang berfungsi sebagai membantu para penganggur yang diberhentikan kerja oleh majikan akan digubal semula peranannya sesuai dengan moto barunya 'My Penang, My Workplace', kata Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.

Baginya, penggubalan itu sekaligus membantu mereka yang diberhentikan kerja dapat menjalankan aktiviti seperti biasa di samping meningkatkan taraf hidup, mencari peluang baru serta menjana ekonomi agar lebih berjaya pada masa depan.

Justeru itu, Kerajaan Negeri bekerjasama dengan Pusat Pembangunan Kemahiran Pulau Pinang (PSDC) untuk mengatasi masalah kekurangan tenaga mahir dengan melatih bakat-bakat baru dalam beberapa segi seperti pembangunan sains dan teknologi.

Bercakap pada sidang media di Invest Penang, katanya bagi menyasarkan RM6.1 bilion pelaburan tahun 2011 semua pelaksanaan mesti terurus dan inovatif untuk memperolehi tambah nilai yang tinggi terhadap pendapatan berasaskan teknologi masa kini.

Tahun 2010 Kerajaan Negeri Pulau Pinang berjaya menjadi negeri pertama di Malaysia duduki tangga pertama apabila memperolehi pelaburan yang tinggi iaitu RM12.2 bilion.

Menurut laporan yang dikeluarkan oleh Gartner pada Septerber 2010 menunjukan bahawa pertumbuhan pendapatan semi konduktor dunia dijangka akan menurut daripada 31.5 peratus tahun 2010 ke 4.6 peratus tahun 2011.

“Maka penggabungan dan penyatuan merupakan langkah terbaik untuk menjamin rekod pertambahan tahun lalu supaya pengurangan tenaga kerja dan pekerja mahir tidak akan melimpah ruah yang boleh merosakan industri.

"RM12.2 bilion pelaburan di Pulau Pinang membolehkan penjanaan 21,000 peluang pekerjaan baru di negeri ini walaupun terpaksa berhadapan dengan situasi yang mencabar," tambahnya.

Oleh itu, katanya kerajaan negeri melalui Invest Penang telah merancang beberapa program seperti penubuhan Penasihat Pemasaran (SME), Pusat Sumber dan Latihan (SMART) dan Pusat Kerjaya dan Latihan (CAT) untuk mengatasi semua halangan yang mendatang.

Dari situ sambung Lim lagi, SMART yang ditubuhkan secara khusus untuk memudahkan semua SME di negeri ini untuk mengembangkan perniagaan mereka melalui penyediaan kepelbagaian aktiviti yang dilakukan oleh pusat tersebut.

"Kerajaan Negeri melalui Invest Penang sedang merancang program seperti menubuhkan SME, SMART dan CAT supaya perjalanan semua pusat itu membantu pengembangan perniagaan yang sedia ada bagi menghindarkan terjadinya kejatuhan ekonomi, " tegas beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Air Putih, Balik Pulau.

Harakahdaily/-
Oleh : Mohd Sabri Said

Tiada ulasan: