23 Mei 2011

PKR gesa Selangor siasat tragedi tanah runtuh

20 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 23 Mei: Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail (gambar) menggesa Kerajaan Negeri Selangor menyiasat punca terjadi tanah runtuh di Hulu Langat, Sabtu lalu.

Katanya, kisah tanah runtuh Hulu Langat di rumah Persatuan Anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Takwa, Felcra Semungkis, Batu 14 itu merupakan satu tragedi.

“Ia menggesa kita semua mengambil iktibar dengan apa yang terjadi dan mempertingkatkan lagi kesedaran serta keprihatinan dalam kehidupan seharian,” ujarnya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini.

Beliau sempat menziarahi mangsa yang terselamat juga bersama jenazah di Masjid Batu 14.

Menurutnya, suasana sebak dan pilu menyelubungi hadirin yang hadir, apatah lagi bagi anak-anak yatim yang terselamat apabila mengenangkan teman-teman yang terkorban.

Pastinya, kata beliau trauma yang mereka alami memerlukan sedikit masa untuk sembuh dan bakal memberi impak dalam kehidupan mendatang.

Tambahnya, tidak lupa dengan kecekapan dan ketangkasan anggota keselamatan serta para sukarelawan harus dipuji.

Mereka, ujarnya bertungkus lumus menyelamatkan anak-anak dalam hujan lebat dan keadaan tanah yang masih menunjukkan pergerakan yang tidak menentu.

Beliau berkata, PKR memandang tragedi itu sebagai satu peringatan kepada manusia terhadap kepentingan menjaga keselamatan di tempat tinggal, sekolah, hospital dan terutamanya tempat-tempat anak-anak yatim dan orang-orang tua.

“Sikap tanggungjawab terhadap ciri-ciri keselamatan mesti dititikberatkan agar kejadian sama tidak berulang.

“Keadilan menggesa kerajaan Negeri Selangor menyiasat punca terjadinya tanah runtuh ini,” ujarnya.

Siasatan juga, tambahnya hendaklah dilakukan ke atas semua pembinaan bangunan dilereng-lereng bukit termasuk premis-premis persendirian.

Baginya, sudah cukup negara ini berhadapan dengan kejadian seumpama itu.

PKR, katanya mendoakan agar mangsa yang terlibat akan diberikan perhatian untuk mereka dapat kembali dan terus melanjutkan pendidikan mereka.

“Takziah kepada keluarga mangsa semoga mereka tabah dengan ujian besar ini.

“Kepada anak-anak yang gugur syahid kita doakan agar mereka ditempatkan bersama para muslimin beriman,” ujarnya.

Harakahdaily

Tiada ulasan: