24 Jun 2011

Isteri ketiga Osama dibenar pulang ke Yemen

22 Rejab 1432H. [MOD] -

SANAA 23 Jun – Isteri ketiga Osama bin Laden, Amal Abdulfattah akan dibenarkan pulang ke Yemen dari Pakistan dalam tempoh beberapa hari lagi, kata abangnya semalam.

Menurut Zakariya Abdulfattah, keluarga Amal telah dimaklumkan oleh Kementerian Luar Yemen dan Pakistan mengenai rancangan untuk menghantar wanita itu dan lima anaknya pulang ke Yemen beberapa hari lagi.

“Terdapat pertemuan diplomatik antara kerajaan Yemen dan Pakistan untuk memastikan dia pulang dengan selamat ke negaranya dan berjanji untuk melaksanakan langkah itu secepat mungkin,” katanya.

Keluarga wanita itu pada bulan lepas telah menuntut supaya Amal dan anaknya dihantar pulang selepas ditahan di Pakistan.

Zakariya berkata, Kedutaan Yemen di Islamabad turut memberi jaminan Amal berada dalam keadaan baik, walaupun mengalami kecederaan di kaki akibat ditembak ketika komando Amerika Syarikat (AS) menyerang sebuah rumah di Abbotabad dalam operasi membunuh Osama.

Pihak perisikan AS dilaporkan telah menyoal siasat ketiga-tiga isteri Osama yang ditahan dalam serbuan komando AS di utara Islamabad itu sehingga membawa kepada ketua militan al-Qaeda itu dibunuh.

Menurutnya, Amal, 29, mengahwini Osama pada 1999 dan mengikut suaminya mengembara ke Afghanistan.

Osama sebelum itu mengahwini dua wanita lain dan isteri pertamanya merupakan sepupunya sendiri, Najwa al-Ghanem dari Syria. – AFP

Tiada ulasan: