07 Jun 2011

Tahniah Unimas dan skuad bola sepak Sarawak

5 Rejab 1432H. [MOD] -

MIRI, 7 Jun: PAS Miri mengucapkan tahniah kepada Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) atas kejayaan mereka terpilih diantara 200 universiti terbaik di Asia baru-baru ini.

Yang Dipertua PAS Miri, Jofri Jaraiee dalam satu kenyataan hari ini juga mencadangkan agar Kerajaan Malaysia dan juga Sarawak agar membina lebih banyak lagi universiti dan pusat pengajian tinggi di Sarawak.

Ia memandangkan Sarawak masih mempunyai kawasan luas dan penduduknya juga ramai yang kurang berkemampuan untuk belajar jauh atau ke luar Negara.

"Dengan adanya pusat pengajian tinggi dalam Sarawak maka kos penjimatan dan pengeluaran wang negara dapat dijimatkan dan juga Sarawak dapat menarik lebih ramai pelajar luar Negara belajar dalam Sarawak.

"Sudah tentu ini akan memberi pendapatan kepada Sarawak disamping kita dapat mempromosikan Sarawak di peringkat antarabangsa," katanya.

Tambahan lagi, ianya bagi membantu pelajar yang kurang berkemampuan untuk mereka menuntut ilmu dalam negeri agar mereka ini tidak terbiar begitu sahaja dan setelah keluar dari alam persekolahan mereka ini akan menjadi asset yang berguna untuk negara sekiranya mereka diberi peluang belajar dalam negeri.

"Begitu juga dengan skuad bolasepak Sarawak yang telah berjaya layak ke liga super.

"Kerajaan Sarawak sepatutnya membina stadium yang lebih baik untuk melatih pemuda yang masih belum ada sebarang perjanjian atau perlibatan dengan mana-mana pihak atau pertubuhan agar dibimbing dan dilatih secara professional agar mereka ini dapat menaikkan lagi nama Sarawak di peringkat nasional dan luar Negara," tambahnya lagi.

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: