03 Oktober 2011

Keluarga diutamakan

5 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Dari Abu Hurairah ra. berkata, Rasulullah saw. bersabda, "Satu dinar yang kamu nafkahkan pada jalan Allah, satu dinar yang kamu nafkahkan untuk memerdekakan hamba,

satu dinar yang kamu berikan kepada orang miskin dan satu dinar yang kamu nafkahkan kepada keluargamu maka yang paling besar pahalanya ialah dinar yang kamu nafkahkan kepada keluargamu". (HR Muslim).

tazkirah/-

2 ulasan:

TaTJ berkata...

Assalamualaikum YB Ustaz, mohon ambo nak copy hadis tersebut untuk tatapan ambo&kawan2.

Qaseh Bonda berkata...

Ironinya dewasa ini ramai yang menginfakkan harta pada jalan yang hanya nampak dimata lebih2 lagi dalam mencari nama dan mengejar mewah dunia. Ada timbal balik yang boleh dihitung dengan jari.

Sedang rumah anak2 yatim tumbuh macam cendawan. Kalau dibuat bancian, adakah lagi waris mereka yang tinggal. Anak2 saudara siapakah itu yang kesana sini menagih dinar. Masih adakah mereka datuk dan nenek prihatin. Takkan sampai hilang ke semua waris dan pupu poyang di atas muka bumi ini.

Jarang kita merenung ganjaran memelihara, mengusap ubun2 anak2 yatim dan kelebihan menghadapi dugaan bersama anak2 yatim, dan yang lebih afdal, kelebihan besar menanti bila menafkahkan harta kepada ahli2 keluarga terlebih dahulu.

Sebelum rakyat didahulukan, ahli keluarga wajib diutamakan.