03 Oktober 2011

Penunjuk perasaan marah

5 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

SEJUMLAH penunjuk perasaan duduk di sebatang jalan raya di Hong Kong semalam bagi menentang hak amah asing memohon taraf penduduk tetap.

HONG KONG – Kira-kira 500 penduduk Hong Kong berarak di bandar raya ini bagi membantah satu keputusan mahkamah yang membenarkan ribuan amah asing hak untuk menjadi penduduk tetap.

Tunjuk perasaan itu dibuat selepas seorang amah dari Filipina, Evangeline Banao Vallejos yang tinggal di sini sejak 1986 berjaya dalam kesnya di mahkamah.

Pada Jumaat lalu, Mahkamah Tinggi memutuskan bahawa undang-undang imigresen yang melarang amah asing kebanyakannya dari Filipina dan Indonesia tinggal secara tetap di Hong Kong adalah sebenarnya melanggar perlembagaan mini pulau ini yang dikenali sebagai Undang-Undang Asas.

“Kami tidak mahu amah untuk datang ke Hong Kong secara tetap, mereka akan mengambil keuntungan sosial kita,” kata seorang penunjuk perasaan, Dennis Leung selepas tunjuk perasaan tersebut berarak melalui bandar raya ini ke pejabat kerajaan.

Warga asing boleh tinggal di Hong Kong selepas tujuh tahun, memperoleh akses untuk mengundi dan hak tinggal di bandar raya ini tanpa visa kerja.

Amah turut termasuk dalam peruntukan itu.

Menerusi taraf penduduk tetap, seorang amah tidak lagi terikat kepada majikan, boleh melakukan sebarang pekerjaan dan mendapat manfaat daripada skim perumahan awam.

Pihak pemerintah kini membuat rayuan terhadap keputsuan mahkamah itu. – AFP

Tiada ulasan: