03 Oktober 2011

Najib patut malu aset Taib curiga di luar negara

5 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 3 Okt: Perdana Menterilah yang bertanggungjawab dan kerajaan patut berasa malu apabila aset Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud menjadi isu yang mencurigakan di luar negara, kata Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub.

"Apabila kerajaan Australia mengambil tanggungjawab mengenai perkara itu di bawah Konvensyen Menentang Rasuah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan Konvensyen PBB menentang Jenayah Terancang Transnasional,

ia amat memalukan negara ini," kata beliau sambil membangkitkan bahawa kerajaan Switzerland dan kerajaan German juga memberikan komitmen untuk menyiasat perkara yang sama.

Aduan mengenai tuduhan aktiviti rasuah Abdul Taib dan keluarga telah dirujuk oleh Menteri Luar Australia, Kevin Rudd kepada peguam negara itu.

Aduan tersebut dibuat oleh pengarah eksekutif Bruno Manser Funds (BMF), Lukas Straumann; editor Sarawak Report, Claire Rewcastle dan Ketua PKR Sarawak, Baru Bian.

Mereka melahirkan kebimbangan Abdul Taib dan keluarganya "mungkin menggubah dan melabur semula sejumlah besar hasil rasuah di Australia".

Salahuddin berkata, jika kerajaan Malaysia bertindak pantas, tanpa memihak dan bersungguh-sungguh terhadap pelbagai aduan yang telah lama dibuat mengenai perkara itu, perkara yang memalukan negara ini mungkin boleh dielakkan.

"Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Abdul Razak) bertanggungjawab secara peribadi terhadap perkara ini kerana perkara ini telah lama dibawa ke pengetahuan kerajaannya.

"Beliau bukan sahaja tidak memperlihatkan keinginan untuk bertindak dengan sewajarnya, malah melantik semua Abdul Taib sebagai calon dan mengepalai Barisan Nasional (BN) di Sarawak dalam pilihan raya negeri itu April lalu.

"Najiblah yang bertanggungjawab sehingga negara dimalukan sebegini rupa," katanya.

Aduan BMF mengenai perkara yang sama juga mendapat reaksi Menteri Kewangan Kanada.

Salahuddin berharap usaha-usaha bersama dapat dilakukan dengan pelbagai pihak untuk menyedarkan lebih ramai rakyat Sarawak mengenai perkara itu.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: