06 Oktober 2011

Kita mahu Bajet yang merangsang ekonomi

8 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM, 6 Okt: Kalau meneliti kembali belanjawan yang dikemukakan oleh kerajaan, kebanyakan yang disampaikan setiap kali pembentangan adalah mengulang kembali apa yang dilakukan tahun sebelumnya, kata AJK PAS Pusat, Dr Dzulkefly Ahmad.

Katanya, jika konsep mengulang kembali belanjawan yang lepas, apakah kesan secara langsung akan diperolehi oleh negara.

“Kita mahu belanjawan yang dibentangkan itu akan dapat merangsang ekonomi negara dan dapat dimanfaat sepenuhnya oleh rakyat.

"Jadi pada belanjawan PR ini seluruh tumpuan diberikan untuk menjamin agar pertumbuhan ekonomi negara dapat dinikmati oleh semua golongan melalui dasar dan kerangka yang menekankan peningkatan pendapatan 60 peratus isi rumah di Malaysia yang berpendapatan kurang daripada RM3,000 sebulan," katanya yang juga ahli Parlimen Kuala Selangor pada Forum Belanjawan Pakatan Rakyat 2012 yang diadakan di sebuah hotel di Shah Alam, semalam.

Beliau menjelaskan belanjawan yang dikemukan Pakatan Rakyat telah diperincikan dari pelbagai sudut bagi mencari satu garis belanjawan yang terbaik untuk rakyat.

"Dalam merangka belanjawan tersebut, Pakatan Rakyat telah meneliti dengan terperinci bagi mencari satu belanjawan yang terbaik untuk rakyat.

"Belanjawan adalah merupakan satu instrumen mikro ekonomi dan ia sangat penting bagi sesebuah negara dalam arus pembangunan. Apabila menyebut penting, maka untuk merangka belanjawan ini tidak seharusnya tertumpu ataupun ciplak dari apa yang lepas," jelasnya.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: