06 Oktober 2011

Khutbah Jumaat : Hidup ini medan ujian.

8 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

( 9 Zulkaedah 1432H / 7 Oktober 2011M)

HIDUP INI MEDAN UJIAN

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الْقَائِلِ،

ٱلَّذِى خَلَقَ ٱلْمَوْتَ وَٱلْحَيَوٰةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًۭا ۚ وَهُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلْغَفُورُ ﴿٢﴾

Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat) - Surah al-Mulk:2

أَشْهَدُ أَنْ لآإِلهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ

اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ

أَمَّا بَعْدُ فَيَا عِبَادَ اللَّهِ ! اتَّقُواْ اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَتَمُوْتُنَّ إِلاَّ وَأَنْتُمْ مُّسْلِمُوْنَ

Wahai hamba-hamba Allah sekelian!

Siapa pun kita, sebesar mana pun kedudukan kita, sekaya manapun kita, insaflah bahawa akhirnya kita akan kembali menemui Allah SWT apabila tiba saat dan ketikanya. Semuanya kita akan tinggalkan kecuali bekalan sejauh mana kita berjaya laksanakan tanggungjawab kita sebagai hamba Allah merangkap khalifahNya di atas muka bumi ini. Maka bertaqwalah kita kepada Allah SWT kerana taqwalah sebaik-baik bekalan kita apabila menemui Allah SWT kelak.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Naluri semulajadi sebagai ibu dan bapa sudah tentu menginginkan anak-anak mereka berjaya di dalam peperiksaan yang dilalui oleh anak-anak kesayangan mereka. Seolah-olah peperiksaan UPSR, PMR, SPM, STPM, STAM dan lain-lain peperiksaan itu umpama ‘medan perang’ yang menentukan hidup mati anak-anak mereka di masa hadapan. Segala prasarana dan kemudahan cuba sedaya upaya disediakan agar mendapat deretan ‘A’ tercatat dalam slip keputusan peperiksaan anak-anak mereka.

Islam tidak pernah sekali-kali menghalang dan mencantas naluri semulajadi ini, bahkan Islam mendorong agar penganutnya mengungguli setiap kecemerlangan yang tidak bertentangan dengan syarak seperti kecemerlangan di dalam peperiksaan kerana ia akan membawa wajah yang cantik dan indah kepada Islam, lebih-lebih lagi di dunia persaingan yang lebih terbuka dengan penganut-penganut agama yang lain.

Namun perlu diinsafi oleh kita bahawa, Islam memerintahkan kita sebagai bapa mengajarkan kepada anak-anak kita bahawa kecemerlangan sebenar adalah kecemerlangan di dunia dan di akhirat. Peperiksaan umum yang telah dan akan kita duduki adalah peperiksaan-peperiksaan kecil yang telah kita sedia maklumi sukatannya, telah kita maklumi tarikh dan jangkamasa untuk menjawabnya bahkan kita mampu menghafal jawapan-jawapannya.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Sebenarnya di hadapan kita, banyak lagi peperiksaan- peperiksaan yang akan kita tempuhi dari masa ke semasa. Bentuk soalannya yang berbagai-bagai yang perlu kita jawab adakalanya dengan pertuturan dan adakalanya dengan tindakan. Kita diuji dengan senarai perintah-perintah Allah SWT untuk kita laksanakan, kita diuji dengan senarai larangan-larangan Allah SWT untuk kita jauhi. Tidak ada had umur tertentu untuk menduduki peperiksaan-peperiksaan ini melainkan kita akan menerima sijil berhenti sekolah dengan diberikan kepada waris kita satu sijil kematian. Malah semasa di alam barzakh, kita akan terus diajukan soalan demi soalan untuk memastikan ketenangan atau kesengsaraan kita untuk tinggal di dalamnya. Sabda Rasulullah SAW :

ماَ تَزَالُ قَدَمَا عَبدٍ يَومَ القِيَامَةِ حَتَّى يُسأَلَ عَن أَربَعٍ عَن عُمرِهِ فِيمَ أَفنَاهُ وَعَن شَبَابِهِ فِيمَا أَبلاَهُ وَعَن مَالِهِ مِن أَينَ اكْتَسَبَهُ وَفِيمَ أَنفَقَهُ وَعَن عِلْمِهِ مَاذَا عَمِلَ فِيهِ

Tidak akan berganjak kedua kaki seorang hamba pada hari kiamat sehingga ia ditanyai tentang empat soalan; tentang umurnya pada perkara apakah ia musnahkan, tentang zaman mudanya untuk tujuan apa dihabiskan, tentang hartanya daripada mana ia perolehi dan di mana ia habiskan, tentang ilmunya apakah yang dipraktikkan.(Hadith sahih dalam al-Targhib wa al-tarhib )

Prestasi dan kemampuan sebenar kita, akan kita terima keputusannya pada hari graduasi sebenar tatkala kita menerima catatan amalan kita samada melalui tangan kanan atau sebelah belakang. Firman Allah SWT :

فَأَمَّا مَنْ أُوتِىَ كِتَـٰبَهُۥ بِيَمِينِهِۦ ﴿٧﴾ فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَابًۭا يَسِيرًۭا ﴿٨﴾ وَيَنقَلِبُ إِلَىٰٓ أَهْلِهِۦ مَسْرُورًۭا ﴿٩﴾ وَأَمَّا مَنْ أُوتِىَ كِتَـٰبَهُۥ وَرَآءَ ظَهْرِهِۦ ﴿١٠﴾ فَسَوْفَ يَدْعُوا۟ ثُبُورًۭا ﴿١١﴾ وَيَصْلَىٰ سَعِيرًا ﴿١٢﴾

kemudian sesiapa yang diberi surat amalnya dengan tangan kanannya, maka ia akan dihisab dengan cara yang mudah dan ringan, dan ia akan pergi kepada keluarganya (yang beriman) dengan sukacita. Dan sesiapa yang diberi menerima surat amalnya (dengan tangan kiri), dari sebelah belakangnya, maka ia akan meraung menyebut-nyebut kebinasaannya, dan ia akan menderita bakaran neraka yang marak menjulang.(Surah al-Insyiqaq 7-12)

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Bertitik tolak dari kefahaman di atas, seorang ayah sepatutnya tetap tidak bergembira jika anaknya beroleh 5A di dalam UPSR jika anaknya gagal melaksanakan 5 kali solat sehari semalam. Kita sepatutnya tidak terlalu gembira bila anak kita mampu menjawab semua soalan peperiksaan namun gagal menjawab satu soalan mudah iaitu ‘ mengapa kamu tidak menutup aurat? ’. Apalah sangat kecemerlangan dengan mahirnya anak-anak kita dalam membaca, menulis dan mengira (3M) jika dia gagal dan tidak tahu membaca al-Quran. Kerajaan sepatutnya tidak berbangga dengan peningkatan prestasi pencapaian peratusan matapelajaran setiap tahun sedangkan peningkatan ini mengiringi peningkatan kes buang bayi, ponteng sekolah, penagihan dadah dan sebagainya.

Oleh kerana falsafah kebendaan telah menguasai masyarakat kita, sehingga kejayaan diukur dengan pencapaian material maka falsafah peperiksaan ini semakin tersasar sehingga ada kes anak-anak dihalang memasuki peperiksaan disebabkan kononnya demi menjaga prestasi sekolah. Beritahulah anak-anak kita bahawa niatkanlah kejayaan dalam peperiksaan untuk berkhidmat kepada agama nescaya akan lajulah mereka meluru ke arah kejayaan-kejayaan yang lain.

Setiap kali datangnya musim peperiksaan sepatutnya mengingatkan kita tentang peperiksaan sebenar yang sedang dan bakal kita hadapi, nescaya kita akan cuba menyediakan jawapan yang sebaik-baiknya melalui tindakan dan amalan kita. Samada kita seorang ayah mahupun seorang anak, kita semua adalah sama di sisi Allah dari sudut kita sedang dan akan diuji olehNya seterusnya kita akan dihujani dengan soalan-soalan yang akan menzahirkan sejauh mana kita menunaikan tanggungjawab sebagai hamba Allah dan sebagai khalifahNya.

بَارَكَ اللهُ لِىْ وَلَكُمْ بِالْقُرْآنِ الْعَظِيْمِ, وَنفَعَنِىْ وَاِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ اْلآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ, وَتَقَبَّلَ مِنِّى وَمِنْكُمْ تِلاَوَتَهُ اِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ, أَقُوْلُ قَوْلِيْ هَذَا وَاسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ ِليْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ فَيَا فَوْزَالْمُسْتَغْفِرِيْنَ وَياَ نَجَاةَ التَّاءِبِيْنَ.

Tiada ulasan: