20 Oktober 2011

Risalah fitnah dedah sikap bacul parti pemerintah

22 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 20 Okt: Pakatan Rakyat hari ini mengecam penyebaran risalah yang memfitnah pemimpin Pakatan dan Buku Jingga 'klon' yang dipercayai didalangi Umno BN.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, tindakan tersebut menyerlahkan sikap 'bacul' pemimpin parti pemerintah itu yang hanya berani memfitnah namun tidak berani berhujah melalui cabaran debatnya dengan Datuk Seri Najib Razak.

"Tajaan Umno ini menyerang saya, pemimpin PAS, DAP, Pakatan Rakyat. Ini cara kurang sopan seolah-olah kita ini penjenayah, perusuh.

"(Mereka) guna wang negara untuk mencaci dan menipu, sampaikan soal perut buncit saya pun dibangkitkan," katanya.

Beliau yang juga Ketua Umum PKR berkata demikian pada sidang media di parlimen hari ini.

Beliau mengulas penemuan risalah fitnah dan Buku Jingga palsu yang dipercayai sedang disebar kepada rakyat di seluruh negara.

Muka hadapan Buku Jingga palsu itu seratus peratus sama dengan Buku Jingga Pakatan Rakyat namun berbeza isi kandungannya.

Manakala risalah pula didakwa memfitnah pemimpin utama PKR, PAS dan DAP.

Menurut Anwar, risalah itu juga tidak ketinggalan secara khusus mempertahan Rosmah sebagai seorang wanita contoh, yang jaga kebajikan dan tidak membazir, tapi menghina orang lain.

"Saya tak nak bangkit ini (Buku Jingga palsu) sebagai satu masalah, cuma penipuannya ialah kerana dia guna buku ini seolah-olah Buku Jingga (Pakatan).

"Kalau dah begini sanggup Umno taja, adakanlah perdebatan mengenai Buku Jingga, ekonomi atau belanjawan supaya rakyat boleh menilai," katanya.

Anwar sebelum ini mengemukakan cabaran untuk berdebat dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berhubung belanjawan 2012.

Semalam, sebuah Akademi Penulisan yang dinamakan Akademi Pak Sako, bersedia menjadi penganjur debat antara kedua tokoh itu.

Bagaimanapun sehingga hari ini, masih belum ada sebarang respons daripada Najib.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: