20 Oktober 2011

Tipu kad pengenalan

22 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

CHOON HUI (kiri) bersama Michael (tengah) dan Kian Fatt menunjukkan salinan kad pengenalan yang disalahgunakan untuk mendaftar perniagaan di Kuala Lumpur semalam.

KUALA LUMPUR – Dua pemuda mendakwa kad pengenalan mereka telah disalahgunakan oleh pihak tertentu bagi mendaftar syarikat perniagaan tanpa pengetahuan mereka.

Mangsa pertama, Thiang Choon Hui, 32, berkata, dia terkejut apabila kad pengenalannya digunakan bagi menjalankan perniagaan cakera padat video (VCD) dan cakera video digital (DVD) cetak rompak.

“Saya menerima surat daripada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna yang mengatakan saya menjalankan perniagaan haram pada September lalu.

“Saya hairan dengan dakwaan itu kerana saya tidak pernah menjalankan sebarang perniagaan dan hanya bekerja sebagai ejen insurans,” ujarnya pada sidang akhbar di Biro Pengaduan dan Perkhidmatan Awam MCA di sini semalam.

Turut hadir ketua biro tersebut, Datuk Michael Chong.

Jelas Choon Hui, dia melaporkan perkara tersebut kepada Suruhanjaya Syarikat Malaysia, namun didakwa pernah mendaftar sebuah syarikat pada 2009 yang mempunyai empat cawangan di sekitar Seri Kembangan dan Puchong.

Katanya, kad pengenalannya dipercayai disalahgunakan oleh pihak tertentu selepas ia hilang pada tahun 2007.

kosmo/-

Tiada ulasan: