15 November 2011

Masalah Masjid Di Miri, Kemana Pergi Menteri Agama Hal Ehwal Islam Sarawak?

19 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Masjid Al Taqwa terletak di tengah bandaraya Miri dan sering menghadapi masalah kebocoran apabila musim hujan lebat. Baru-baru ini Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Peter Chin Fah Kui melawat masjid besar Miri yang sedang dalam proses pembaik-pulih. PAS Miri pernah menyuarakan masalah masjid di Miri dan jawaban yang di terima agak mengecewakan dimana menteri yang menjaga hal ehwal Islam berkata “.. tiada kebocoran atap berlaku di Masjid Miri dan ianya masih dalam keadaan baik..”.

Kalau alasan masjid Miri masih lagi dalam keadaan baik bukan bererti tiada masalah lain yang perlu di ambil perhatian seperti kebocoran atap yang sering berlaku apabila musim hujan lebat dan ini akan merosak imej masjid Bandar Miri apabila mereka yang datang dari luar datang solat dan melawat masjid tersebut.

Kita bangkitkan isu masjid ini bukan untuk tujuan politik tetapi lebih kepada keselesaan dan keselamatan mereka yang menggunakan masjid tersebut. Dari dulu lagi kita minta menteri yang menjaga hal ehwal agama Islam Sarawak agar datang sendiri melawat masjid di Miri yang menghadapi kerosakan tetapi yang peliknya sekarang adalah menteri yang bukan menjaga hal ehwal agama Islam pula sering datang melawat masjid di Miri.

Kunjungan Datuk Peter Chin Fah Kui Ke masjid Miri sekurang-kurangnya melihat sendiri kerosakan dan proses memperbaik-pulih masjid tersebut serta ingin tahu berapa kos kerosakan masjid tersebut sekiranya tidak muncukupi. Walaupun disebalik kedatangan beliau mungkin ada agenda tertentu kerana Pilihan Raya Umum 13 (PRU13) sudah hampir tapi yang sepatutnya datang dan memeriksa keadaan masjid di seluruh Sarawak adalah menteri yang menjaga hal ehwal Islam bukannya mereka yang tidak berkenaan.

Begitu juga dengan masalah pembinaan masjid baru di Senadin yang sampai sekarang pun belum ada perkembangan setelah hampir setahun berlalu. Sepatutnya mereka yang bertanggungjawab menjaga hal Ehwal Islam dan kebajikan umat Islam di Sarawak kena perihatin masalah umat Islam di Sarawak bukannya hanya sibuk apabila tiba musim pilihanraya saja.

Kita mendesak agar Menteri Muda (Hal Ehwal Islam) Datuk Daud Abdul Rahman dapat menjalankan tugas dengan amanah dan berlaku adil kepada semua rakyat tanpa mengira golongan dan fahaman politik. PAS sentiasa ingin bekerjasama dengan semua pihak demi kebajikan untuk semua rakyat tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.

PAS Miri

Jofri Jaraiee

Tiada ulasan: