05 Disember 2011

Lima kemalangan dalam 48 jam

9 Muharram 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Pelaksanaan lorong khas untuk bas dan teksi di sepanjang Jalan Tun Sambanthan dan Little India, di sini, sejak Sabtu lalu yang bertujuan mengurangkan kesesakan di kawasan berkenaan, bertukar tragedi apabila lima kemalangan berlaku dalam tempoh kurang 48 jam.

Rata-rata kemalangan itu membabitkan bas dan pejalan kaki yang ingin melintas di kawasan itu.

Pengunjung, Pramenenth, 41, berkata kebanyakan pengunjung di kawasan itu tidak menyedari perubahan yang dilaksanakan.

Katanya, pihak bertanggungjawab tidak memasang papan tanda amaran secukupnya atau menyediakan laluan melintas jalan untuk pejalan kaki.

“Ketika jalan ini sehala, pengguna hanya melihat ke kiri jalan untuk memastikan tiada kenderaan dan boleh melintas dengan selamat.

“Apabila jalan ini dibuka kepada dua hala, pengunjung yang tidak tahu dengan perubahan ini melintas tanpa melihat kiri serta kanan dan menyebabkan kemalangan,” katanya ketika ditemui.

Katanya, sistem baru itu juga mengakibatkan keadaan jalan bertambah sesak dan menganggap pembaharuan itu sia-sia, bukan mengurangkan masalah sebaliknya memburukkan keadaan.

“Saya tidak faham tujuan bas dan teksi dibenarkan melalui jalan ini kerana tiada perhentian bas di sini, malah mereka juga tidak dibenar menurunkan penumpang,” katanya yang berharap sistem jalan berkenaan dikaji semula.

Sabtu lalu, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) membuka lorong khas untuk kegunaan bas dan teksi dari pusat bandar raya menghala Taman Seputeh dan Bangsar bermula dari persimpangan Jalan Tun Sambanthan atau Jalan Tun Sambanthan 4 melalui kawasan Little India ke Taman Seputeh dan Bangsar melalui Jalan Travers.

Lorong berkenaan berkuat kuasa setiap hari bermula jam 6 pagi hingga 8 malam. Penduduk P Yuthis, 22, berkata penduduk berharap jalan berkenaan dikembalikan kepada sistem asal kerana lebih memudahkan, biarpun terpaksa mengalami sedikit kesesakan.

Sementara itu, Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk M Saravanan melahirkan rasa dukacita mengenai lima kemalangan di kawasan berkenaan.

“Kami akur kehendak rakyat yang mahukan perubahan, biarpun ia tidak bersesuaian. Apabila berlakunya kemalangan seperti ini, siapa yang perlu dipersalahkan dan perlu bertanggungjawab? Namun, saya akan berbincang dengan Menteri, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin untuk tindakan selanjutnya,” katanya.

METRO/-

Tiada ulasan: