05 Disember 2011

Taat setia: Ahli Umno rasa berlaku khianat

9 Muharram 1433H. [MOD] -

TEMERLOH, 5 Dis: Ikrar taat setia kepada parti dan surat akujanji membuktikan ada tanda-tanda tidak yakin terhadap ahli-ahli Umno sendiri menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 nanti, kata Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Katanya, ini juga petanda parti tersebut yang baru saja menamatkan perhimpunan agung ke-62 kelmarin, sedang berdepan masalah dalaman begitu ketara sehingga memaksa perwakilannya bersumpah untuk menyokong calon yang bakal dipilih.

Tuan Ibrahim berkata demikian kepada media ketika diminta mengulas tindakan perwakilan Umno melafazkan sumpah taat setia kepada parti yang dipimpin Timbalan Presidennya, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada hari terakhir perhimpunan agungnya kelmarin.

Sementara Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kedah, Datuk Mukhriz Mahathir pula mencadangkan semua wakil rakyat Umno dan pemimpin parti itu menandatangani surat akujanji menyatakan sokongan dan kesetiaan untuk terus bersama Umno.

Tambah Tuan Ibrahim, ahli Umno sendiri sudah merasai akan berlaku tindakan khianat dan belot sesama sendiri apabila orang-orang tertentu tidak dicalonkan.

"Tindakan ahli Umno melakukan sumpah taat setia ini juga secara tidak langsung mengiktirafan terhadap apa yang PAS lakukan dahulu dan ternyata berkesan walaupun dulu dicemuh dan dikritik oleh pimpinan Umno. Mereka juga akhirnya melakukan perkara sama," katanya.

Ujarnya, bai’ah memang terdapat dalam sejarah Islam bagaimanapun menurut Tuan Ibrahim, sumpah antara Umno dan PAS jauh berbeza.

"Dalam PAS, kita lakukan sumpah bai'ah terhadap calon yang memenangi pilihan raya agar mereka tidak keluar atau lompat parti kerana mereka menang atas tiket PAS yang dipilih oleh rakyat. Sebaliknya, Umno melafazkan sumpah itu untuk tidak mengkhianati dan taat setia pada calon yang bakal dipilih oleh pucuk pimpinan parti untuk bertanding.

"Jadi jelasnya sumpah Umno ini lebih kepada pemilihan calon dan bukan dibuat kerana amanah yang diberikan oleh rakyat atau parti seperti dilakukan PAS," katanya.

Lebih lanjut, katanya masalah dalaman yang berlaku dalam Umno sekarang tidak berlaku dalam PAS sebab tiada perebutan dalam parti itu.

Malah katanya, terdapat calon yang dipilih pucuk pimpinan PAS datang semula dan mencadangkan nama calon lain yang difikirkan lebih layak.

“Justeru ia berbeza dengan Umno yang terpaksa berhempas pulas cuba membendung persengketaan sesama sendiri, menghindari hasad dengki dan budaya cantas mencatas yang berakar umbi dalam parti itu.”


Harakah Daily

Tiada ulasan: