10 Januari 2012

Gantung kerana kebebasan akademik mulia dari rasuah

16 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 10 Jan: "Setahun setengah kena gantung sebab pejuang Academic Freedom lebih mulia dari setahun dipenjara makan rasuah," kata Adam Adli Abdul Halim.

Inilah penyataan pelajar Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), itu selepas beliau dijatuhkan hukuman gantung pelajaran selama 18 bulan.

Penyataan ini dibuat beliau melalui Twitternya semalam sebaik sahaja jawatankuasa itu memutuskan beliau bersalah.

Adam digantung oleh jawatankuasa tatatertib UPSI selepas didapati bersalah kerana menurunkan bendera Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak di depan bangunannya selama lima minit.

Tindakan itu dibuat Adam ketika menyertai rombongan untuk menyerahkan memo kepada Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Saifudin Abdullah bagi memansuhkan AUKU.

Beliau juga didakwa terlibat dalam demo di depan kampusnya atas tujuan untuk memperjuangkan kebebasan akademik di negara ini dengan menghapuskan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU).

Dalam Twitternya juga Adam berkata, jawatankuasa tatatertib yang membicarakan beliau mendakwa, 242,000 jumlah carian Adam Adli dalam Google membuktikan anda mencemar nama baik universiti.

"Aku gelak besar dalam court!" tulis Adam lagi.

Bagi peguam yang juga Naib Presiden PKR, N Surendran, tekanan dari Umno yang menyebabkan pelajar ini digantung pelajarannya.

Penyataan Adam juga didokong oleh rakan-rakannya dalam Twitter.

Rakannya, Benazirjb berkata, "digantung 3 sem sebab turunkan bendera. Okay lah tu. Lagi mulia dari kena gantung sebab buat video seks."

Dalam Twitternya juga, Adam menerima komen dari seorang yang bergelar Ustaz bisik yang berkata: "Imam 4 mazhab dulu pun kena penjara dan sebagainya sebab pertahankan kemurnian ilmu."

Adam Adli menjawab, "He he..Saya bukan imam."

Harakah Daily

Tiada ulasan: