30 Januari 2012

Tumpang dan samun taktik baru penjenayah

6 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

CHUKAI – Tumpang dan samun. Itu taktik terbaru penjenayah yang menumpang kenderaan seorang pemuda sebelum mengeluarkan pisau memeras ugut mangsa dalam kejadian di Kampung Pengkalan Pandan, dekat sini, pagi semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 3.30 pagi itu, mangsa, 24, yang bekerja buruh kontrak menunggang motosikal bersendirian untuk pulang ke rumahnya sebelum didatangi seorang lelaki yang tidak dikenali meminta tolong menghantarnya balik ke rumah.

Ketika kejadian mangsa yang beralamat di Jalan Dato’ baru pulang dari minum air di sebuah kedai di Bandar Chukai tidak mengesyaki perkara buruk dan membenarkan suspek membonceng motosikal jenis Yamaha Lagenda yang ditungganginya.

Bagaimanapun, Ketua Polis Daerah, Superintendan Abdullah Sani Salat berkata, sesudah 10 minit kemudian ketika sampai di lokasi yang mahu dihantar iaitu di Kampung Pengkalan Pandan dan berhampiran Masjid Baru Pengkalan Pandan, suspek tidak mahu turun dari motosikal sebaliknya mahu mangsa menghantarnya berdekatan sebuah lorong yang gelap.

Menurutnya, merasakan ada sesuatu yang tidak kena mangsa enggan berbuat demikian lalu suspek bertindak turun dari motosikal dan mengambil begnya yang diletakkan dalam raga motosikal sebelum suspek secara tiba-tiba mematikan enjin motosikal mangsa.

“Sebaik mematikan enjin, suspek mengacukan pisau pada leher mangsa sebelum meminta mangsa memberikannya wang.

“Namun, mangsa yang terkejut dengan perbuatan suspek segera melarikan diri menuju ke kawasan masjid. Mangsa tidak dikejar sebaliknya suspek melarikan motosikal mangsa,” katanya.

Katanya, sejurus kemudian kira-kira jam 3.58 pagi suspek membuat laporan polis di Balai Polis Chukai dan polis kini memburu suspek.

Berikutan itu, Abdullah Sani menasihatkan orang ramai agar berwaspada dengan tidak menumpangkan orang yang tidak dikenali terutama pada waktu malam kerana tidak mustahil suspek akan terus memperdaya mangsa lain dengan cara serupa.

Sinar Harian

Tiada ulasan: