20 Mac 2012

Pelajar terlibat curi motosikal

27 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA PILAH – Hasrat empat pelajar lelaki untuk menjual komponen motosikal yang dicurinya tidak kesampaian apabila satu serbuan dilakukan anggota polis di salah sebuah rumah kosong di Perpaduan Height, di sini, baru-baru ini.

Serbuan yang dilakukan empat anggota polis cawangan Kuala Pilah kira-kira jam 10.30 pagi, Jumaat lalu, berjaya menjumpai dua motosikal yang mana salah satu daripadanya merupakan milik salah seorang bapa suspek sendiri.

Ketua Polis daerah Kuala Pilah, Superintendan Jaafar Baba berkata, ketika serbuan, polis menemui salah seorang suspek yang sedang leka membuka komponen motosikal yang dipercayai dicuri dari sekitar Taman Bukit Intan, Taman Bahagia Delima dan kawasan berhampiran.

“Dengan tertangkapnya seorang suspek itu, kita berjaya menangkap tiga suspek lain yang masih bersekolah, berusia antara 14 hingga 16 tahun. Dipercayai, kegiatan itu dilakukan bermula seminggu lalu dan kita dapati, salah seorang suspek menukar ganti komponen motosikal yang dicuri kepada motosikal milik bapanya,” katanya.

Menurutnya, kesemua suspek menggunakan modus operandi dengan mencuri motosikal ketika pemiliknya sedang nyenyak tidur iaitu seawal jam 2 pagi.

“Walaupun motosikal itu berkunci, keempat-empat suspek mengangkat motosikal berkenaan dan membawanya ke Perpaduan Height untuk dileraikan,” katanya.

Sementara itu, Jaafar turut menggesa ibu bapa supaya sentiasa mengawasi pergerakan anak-anak dan tidak seratus peratus mempercayai setiap tindakan yang mereka lakukan.

“Ini kerana salah seorang suspek, bapanya tinggal di Johor manakala ibunya menunaikan umrah. Suspek tinggal di sini bersama neneknya, manakala tiga suspek masing-masing tinggal bersama ibu dan bapanya. Jangan biarkan anak-anak melakukan sesuatu yang menjurus kepada jenayah, sekiranya kita dapati mereka melakukan perkara yang meragukan termasuklah tiba-tiba memiliki motosikal, maklumkan kepada kami dan kami sedia membantu untuk menjalankan siasatan,” katanya.

Dalam pada itu, Jaafar memberitahu, keempat-empat suspek ditahan reman selama tiga hari bermula pada hari tangkapan dibuat namun disambung reman sehingga selesai siasatan. Kes disiasat mengikut Seksyen 379A Kanun Keseksaan.

Sinar Harian

Tiada ulasan: