03 April 2012

Sekitar Sidang DUN Negeri Perak hari ini.


10 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -ADUN titi serong bergambar bersama adun selingsing, yb hussin din dan adun buntong, yb sivasubramanian semenatara menunggu upucara perasmian sidang dun perak pada pagi ini.

Jangkaannnya inilah sidang terakhir bagi penggal ke 12 bagi dun negeri perak bagi negeri yang penuh dengan pergolakan akibat sikap bn yang tidak menghormati demokrasi dengan melakukan rampasan kuasa pada 6 feb 2009.

Bermula dari tarikh itu sidang dun perak sering diwarnai dengan kekecohan akibat dari pelanggaran sistem undang-undang dan peraturan yang sedia ada.

Pelbagai kejanggalan berlaku bila sidang dun yang dikendalikan oleh speaker yang dilantik secara tidak sah dengan menafikan speaker yang sah, yb sivakumar.

Antaranya hak berbahas yang dihadkan masanya, soalan ditolak tanpa alasan yang munasabah, pembesar suara yang tidak berfungsi dengan baik , dan berbagai lagi kejanggalan yang tidak sepatutnya berlaku .

Selain itu penggantungan adun titi serong, drs khalil idham lim dengan isu bomoh yang dibawanya menunjukkan betapa pengendalian dewan oleh seorang speaker yang tidak mengikut peraturan dewan yang sekian lama diguna pakai.

Tiada ulasan: