23 November 2012

E-mel tentera: Osama dikebumi ikut prosedur Islam

9 Muharram 1433H. [MOD] -

Osama bin Laden
Osama bin Laden
 
Upacara pengebumian ketua Al-Qaeda, Osama bin Laden di laut selepas beliau dibunuh oleh tentera laut tahun lepas mengikut peruntukan Islam, demikuan menurut e-mel pihak tentera.

Bagaimanapun, kurang daripada satu dozen  "pemimpin" atas kapal maklum tentang pengebumian tersebut.
"Mana-mana pelayar menonton pengebumian?" soal komander Tentera Laut kepada pegawai hal ehwal awam di USS, Carl Vinson menerusi e-mel yang dihantarnya pada di Mei 3 2011.

Carl Vinson membawa jenazah Osama menggunakan helikopter setelah beliau dibunuh pada 2 Mei 2011 dalam satu serbuan di Pakistan.

"Hanya satu kumpulan kecil kepimpinan telah dimaklumkan,  kurang sedozen," jawab pegawai hal ehwal awam.

Satu lagi e-mel menyatakan, "tiada kelasi kapal yang melihat pengebumian itu."

Sepuluh e-mel yang sudah disunting dikeluarkan oleh Jabatan Pertahanan sebagai respons bagi tuntutan mahkamah 'Freedom of Information' yang pada mulanya difailkan oleh kumpulan pemerhati, Judicial Watch.

Dalam komunikasi antara pegawai-pegawai berpangkat tinggi, e-mel menghuraikan prosedur-prosedur pengebumian Islam dijalankan dengan tiada bunyi nafiri, menunjukkan dengan sedikit daripada pegawai-pegawai dan kakitangan yang dipertanggungjawabkan sedar apa yang berlaku di dalam kapal mereka.

E-mel yang memperincikan upacara pengebumian telah dihantar pada 2 Mei 2011, dan dialamatkan kepada bekas Pengerusi Bersama, Mike Mullen.

SINAR/-

Tiada ulasan: