25 Februari 2013

Banduan mogok lapar Palestin meninggal

Palestin meninggal14 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -

Jaradat diberi bantuan kecemasan di Penjara Meggido, Tel Aviv.
TEL AVIV - Seorang banduan Palestin yang melancarkan mogok lapar meninggal dunia dalam penjara Israel semalam.

Presiden Kelab Banduan Palestin, Qaraqaa berkata, mangsa Arafat Jaradat, 30, dari Tebing Barat yakin dibunuh ketika dalam siasatan.

“Kami menuntut penubuhan suruhanjaya siasatan antarabangsa menyiasat punca kematian beliau,” katanya.

Menurutnya, ketika di penjara mangsa mengalami cedera teruk dan keadaannya sagat parah.

Jurucakap Perkhidmatan Penjara Israel, Sivan Weizman pula mendakwa, mangsa meninggal secara tiba-tiba di penjara Meggido di utara Israel.

“Ia mungkin disebabkan serangan jantung. Saya tidak mempunyai butiran lanjut tentang kematian beliau, “ katanya.

Sementara itu, Perdana Menteri Palestin, Salam Fayyad meminta penjara Israel mengemukakan laporan penuh berhubung kejadian itu.

“Selepas mendapat laporan penuh saya akan mendedahkan segera punca kematiannya,” katanya.

Jaradat dipenjarakan selepas didapati bersalah membaling batu ke arah askar Israel pada November tahun lalu. - AFP

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Rejim Israel dan pengganas Zionis adalah penjenayah yang lebih teruk dari rejim Nazi, Facist dan Komunis kerana rejim pengganas Israel dan pengganas Zionis melakukan semua jenayah yang dasyat untuk menghapuskan orang Palestin yang memiliki tanah Palestin. Sebagai contoh, rejim pengganas Israel telah menyerang sasaran awam dan membunuh ramai orang Palestin yang tidak bersalah. Rejim Pengganas Israel juga telah membina penjara terbesar di Gaza dan Tebing Barat untul memenjarakan orang Palestin, beribu-ribu remaja, pemuda dan orang tua Palestin telah dipenjarakan secara haram dan disiksa, dirogol dan dibunuh oleh pengganas-pengganas Zionis ! Kejahatan dan jenayah rejim pengganas Israel sentiasa disokong oleh Rejim Pengganas Amerika !

Bukti keganasan rejim pengganas Israel dan Zionis:

(1) "We must use terror, assassination, intimidation, land confiscation, and the cutting of all social services to rid the Galilee of its Arab population." Israel Koenig, "The Koenig Memorandum"

Terjemahan: Israel dan Zionis berkata "Kami mesti menggunakan keganasan, penindasan, perampasan tanah orang Palestine, dan menghalang semua perkhidmatan sosial untuk menghalau penduduk Palestin keluar dari Palestin !

(2) "We have to kill all the Palestinians unless they are resigned to live here as slaves." Chairman Heilbrun of the Committee for the Re-election of General Shlomo Lahat, the mayor of Tel Aviv, October 1983.

Terjemahan: Pengerusi Jawatan Kuasa Pilihan Raya Israel berkata " Kami mesti membunuh semua orang Palestin kecuali mereka mahu tinggal di Palestin sebagai hamba abdi "