25 Februari 2013

Suruhanjaya Anti-Monopoli henti perniagaan tidak adil

14 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -


SHAH ALAM: Pakatan Rakyat akan menubuhkan Suruhanjaya Anti-Monopoli dan merombak undang-undang sedia ada berkaitan persaingan untuk memberi lebih kuasa menghentikan amalan perniagaan yang tidak adil.

Menurut Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli, suruhanjaya tersebut bagi memecah monopoli merancakkan persaingan.

"Monopoli dalam sektor perkhidmatan dan barangan yang dikawal oleh beberapa syarikat besar berkepentingan memberi mereka kuasa menentukan harga tinggi yang menekan rakyat," katanya.

Pengumuman itu dibuat dalam pembentangan Manifesto Rakyat bertema 'Pakatan Harapan Rakyat' pada Konvensyen Pakatan Harapan Rakyat di Shah Alam Convention Center hari ini.

Selain itu, Pakatan Rakyat akan menubuhkan Suruhanjaya Kontrak Awam untuk menilai dan menjadi timbang tara bagi memastikan semua perjanjian di antara kerajaan dan swasta tidak berat sebelah dan merugikan rakyat.

Ia termasuk memecah monopoli dalam bidang komunikasi, makanan ruji, farmaseutikal, penerbangan awam dan sektor utama yang lain.

Perjanjian penjana bebas (IPP) yang berat sebelah juga akan dirombak bagi mengelakkan wang rakyat terus mengkayakan kroni.

Dalam usaha merancakkan persaingan pula, PR akan membubarkan 1MDB agar khazanah kekal satu-satunya badan pelaburan negara.

Pegangan kerajaan dalam syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC) yang terbabit dalam perniagaan bukan berkepentingan nasional kepada pengurusan GLC akan dilupuskan.

Ia akan dilakukan melalui kaedah ambil alih oleh pengurusan bertujuan melahirkan lebih ramai usahawan Bumiputera yang berdaya maju.

PR juga akan merombak peranan Ekuinas agar egensi itu membantu merancakkan pengambil alihan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) oleh pengurusan dan usahawan yang layak.

Selain itu, PR juga akan memastikan perolehan secara tender terbuka dilaksanakan secara menyeluruh dalam urusan badan-badan awam.

harakah/-

Tiada ulasan: