17 Mac 2013

Konvoi bertukar tragedi

5 Jamadil Awal 1434 H. [MOD] -


Konvoi bertukar tragedi

Rakan-rakan membantu mengangkat mangsa selepas terbabit kemalangan.
SENAWANG - Hajat 30 remaja hendak berkonvoi ke Klang, Selangor tidak kesampaian apabila salah seorang daripada mereka maut selepas terlibat dalam kemalangan di Kilometer 244.2, Lebuhraya Utara Selatan (NSE) arah utara, di sini, semalam.

Dalam kejadian kira-kira 9.30 pagi itu, mangsa, Henry John Anthony, 26, menetap di Taman Muzaffar, Ayer Keroh, Melaka sedang menunggang motosikal jenis Honda Wave Dash SE Repsol bersama rakan-rakannya.

Menurut sumber, semasa insiden berlaku, mangsa dan rakan-rakan sedang dalam perjalanan dari Melaka menuju ke Klang untuk menghadiri majlis perasmian sebuah kedai motosikal di sana.

“Siasatan awal mendapati, kemalangan berpunca apabila mangsa gagal memotong sebuah treler yang sarat dengan muatan kayu di hadapannya selepas kepalanya dipercayai terkena lebihan kayu yang terjulur keluar dari belakang kenderaan tersebut.

“Keadaan itu menyebabkan motor ditunggangi mangsa hilang kawalan lantas tercampak ke lorong tengah, manakala motosikalnya pula terseret sehingga ke lorong kanan lebuh raya,” kata sumber kepada pemberita, di sini, semalam.

Sumber berkata, mangsa meninggal dunia di tempat kejadian akibat cedera parah di muka dan kepala, selain mengalami patah tangan, manakala treler terbabit langsung tidak berhenti sejurus selepas kejadian.

“Mangsa dibawa ke Hospital Tuanku Ja’afar, di sini untuk bedah siasat sebelum dituntut ahli keluarga bagi urusan pengkebumian,” katanya.

Menurut sumber, kemalangan tersebut juga telah menyebabkan berlakunya satu lagi insiden di lokasi sama yang melibatkan tiga buah kenderaan jenis Honda, Proton Waja dan Perodua Kancil di lorong kanan.

“Difahamkan, kereta Honda berkenaan telah membrek mengejut kerana cuba mengelak treler yang tiba-tiba masuk ke lorong kanan, mengakibatkannya dirempuh dari belakang oleh kenderaan lain.

“Bagaimanapun pemandu dan penumpang ketiga-tiga kereta terbabit tidak mengalami sebarang kecederaan, kecuali sedikit kerosakan pada kenderaan tetapi masih boleh meneruskan perjala-nan,” katanya.

Sementara itu, Pegawai Turus Trafik Negeri Sembilan, Asisten Superintendan Abd Halil Hamzah ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian dan kes disiasat di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Sinar harian/-

Tiada ulasan: