05 April 2013

Menangis kesal terjun laut

24 Jamadil Awal 1434 H. [MOD] -


Menangis kesal terjun laut
Anggota Maritim menaikkan lelaki berkenaan selepas berjaya dipujuk.
BUTTERWORTH - Usaha tiga ahli Persatuan Keselamatan Sukarela Pulau Pinang cawangan Butterworth memujuk seorang juru kimpal yang terjun ke dalam laut selama hampir setengah jam awal pagi kelmarin berjaya menghalang lelaki berkenaan meneruskan niatnya membunuh diri.

Ahli persatuan itu yang mahu dikenali sebagai Ah Tiam, 49, berkata, sebaik mendapat panggilan kecemasan pada jam 2.40 pagi daripada kakak lelaki berkenaan yang memaklumkan tindakan diambil adiknya itu, dia bersama dua rakan bergegas ke Kilometer 2.2 Jambatan Pulau Pinang.

“Ketika sampai, kami mendapati sebuah motosikal ditinggalkan di tepi jambatan itu bersama sebuah telefon bimbit dan sepasang kasut sebelum bertindak mencari dan memanggil nama lelaki berkenaan.

“Sejurus kemudian, kami bertiga mendengar suara meminta tolong dari bawah jambatan dan mendapati dia basah kuyup dengan memeluk tong sambil menjelaskan dia enggan lagi hidup kerana dibelenggu pelbagai masalah,” katanya.

Ah Tiam berkata, dia berusaha memujuk lelaki yang berasal dari Bukit Mertajam itu supaya tidak meneruskan niatnya dan dalam masa sama mengarahkan rakannya menghubungi agensi penguatkuasa lain melalui panggilan kecemasan.

“Ketika itu saya meminta dia bersabar dan pulang berbincang dengan ahli keluarganya untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi kerana membunuh diri bukan jalan penyelesaian terbaik.

“Lelaki itu mula menangis menyesali tindakannya dan meminta diselamatkan,” katanya.

Ah Tiam berkata, lelaki itu kemudiannya berjaya dinaikkan ke daratan melalui bantuan sebuah bot Agensi Penguatkuasa Maritim Malaysia sebelum dihantar menjalani pemeriksaan kesihatan di Hospital Seberang Jaya.

sinar/-

Tiada ulasan: