05 April 2013

Prestasi P Pinang baik, 5 tahun lagi lebih baik

24 Jamadil Awal 1434 H. [MOD] -




GEORGE TOWN: “Di Pulau Pinang, rakyat tidak lagi takut sama kerajaan negeri macam dulu. Sekarang kerajaan negeri yang takut sama rakyat,” kata Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.

Beliau berkata, jika rakyat dapat merasakan dalam lima tahun ini Pulau Pinang telah mencatat prestasi yang baik, maka pastinya lima tahun yang akan datang akan menjadi lebih baik.

“Sesungguhnya Pulau Pinang layak menerima yang terbaik,” ujarnya ketika berucap pada pembubaran Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang (Dun) di Komtar, hari ini.

Justeru, beliau mengajak rakyat supaya memastikan persaingan untuk masa depan negeri ini tidak akan menjadi pertarungan antara siapa yang lebih pandai memfitnah, membenci atau mengugut, tetapi menjadi pertarungan yang mulia antara idea, ideal, prinsip dan dasar-dasar berjiwa rakyat.

“Peluang untuk mengejar impian harus diberi kepada anak-anak kita dan bukan hanya kepada anak-anak para menteri atau Perdana Menteri kini dan lampau,” katanya lagi.

Guan Eng menekankan bahawa Pakatan Rakyat (PR) menawarkan visi masyarakat majmuk yang bersatu dan madani serta menghormati kepelbagaian dan hak asasi.

Tegasnya, kerajaan negeri percaya bahawa PR mempunyai idea yang lebih bernas, idealisme yang lebih kukuh, prinsip yang telah diuji masa dan dasar-dasar berjiwa rakyat untuk menjaminkan masa depan anak-anak.

“Sekiranya diberikan peluang semula untuk terus memerintah Pulau Pinang, kami yakin, Pulau Pinang boleh menjadi No.1 di Malaysia sebagai negeri pintar dan bertaraf antarabangsa.

“Demi Pulau Pinang yang lebih Bersih, Hijau, Sihat dan Selamat. Ini kalilah!” ujarnya.

Semalam, beliau telah menghadap Yang Dipertua Negeri, Tun Abdul Rahman Abbas untuk memohon perkenan supaya Dun Pulau Pinang ke-12 dibubarkan. (Gambar atas)

Selaras dengan Perkara 19(2) Perlembagaan Negeri Pulau Pinang, Yang Dipertua Negeri telah pun memperkenankan bagi Dun dibubarkan berkuatkuasa hari ini.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: