21 Ogos 2013

Erdogan dakwa ada bukti Israel dalang jatuhkan Morsi


14 Syawal 1434 H. [MOD] -

Harakahdaily,21 Ogs 2013
ANKARA: Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdogan dalam nada tegas menyatakan beliau memiliki bukti bahawa Israel adalah dalang penggulingan Presiden Dr Mohamad Morsi yang dijayakan tentera pimpinan Abdul Fatah Al-Sisi pada 3 Julai lalu.

Dalam ucapannya yang disiar televisyen Russia Today, Edogan berkata, campurtangan Israel itu boleh dilihat melalui kenyataan yang dikeluarkan oleh seorang Yahudi daripada Perancis semasa mesyuarat rasmi Israel.

Pada mesyuarat sebelum pilihanraya Mesir pada tahun 2011 itu, yahudi itu mendakwa bahawa Ikwanul Muslimin tidak akan berkuasa walaupun mereka menang pilihanraya.

Erdogan juga mengatakan bahawa Barat mula mendefinisikan kembali demokrasi untuk disesuaikan dengan kehendak mereka, dan bukan ditentukan oleh suara rakyat.

"Apa yang telah mereka perkatakan tentang Mesir? Demokrasi bukan pada kotak undi. Siapa dalang kepada semua ini? Pastinya Israel. Bukti ada dalam tangan kami," katanya.

Beliau juga mengutuk negara-negara Islam yang menyokong pimpinan baru tentera dengan mendakwa mereka ini adalah golongan pengkhianat.

Erdogan sehingga kini, antara pemimpin negara Islam yang telah mengambil pendirian tegas terhadap rampasan kuasa di Mesir.

Selain menamatkan perjanjian kerjasama dengan Mesir, Turkey juga telah memanggil pulang duta mereka minggu lepas.

Tiada ulasan: