21 Ogos 2013

35 pelajar M'sia di Mesir dibawa pulang hari ini


14 Syawal 1434 H. [MOD] -

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata beliau dimaklumkan 35 pelajar akan dibawa keluar dari Mesir menggunakan sistem penerbangan komersil Etihad Airways pada pukul 5 petang ini waktu Kaherah.


Beliau berkata esok pula lebih 200 tiket penerbangan sudah ditempah untuk membawa pulang pelajar, menggunakan perkhidmatan penerbangan Emirates, Etihad Airways dan SIA.
    
"Saya telah minta supaya diteruskan tempahannya (tiket) sebanyak mana mungkin yang dapat kita perolehi setiap hari mulai hari ini supaya dalam jangka waktu tidak lama lagi, kesemua pelajar kita yang ingin pulang akan dapat berbuat demikian," katanya.



Perdana menteri berkata demikian dalam sidang akhbar selepas sejurus menghadiri majlis sambutan Aidilfitri Jabatan Perdana Menteri di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di Putrajaya.
    
Najib berkata setakat ini beliau masih belum dapat menentukan tempoh masa yang akan diambil untuk membawa semua pelajar itu pulang, namun menurutnya kerajaan akan berusaha mendapatkan tiket-tiket penerbangan sebanyak mungkin setiap hari untuk membawa pelajar berkenaan pulang dengan segera.
    
Sementara itu menjawab satu soalan, Perdana Menteri berkata amat penting rakyat secara keseluruhan memahami sensitiviti setiap komuniti dalam negara.
    
"Ini bukan membabitkan persoalan sebagai bersifat ortodoks. Terdapat sensitiviti dalam kalangan rakyat Malaysia, yang bukan eksklusif kepada orang Islam sahaja tetapi juga bukan Islam, mereka juga mempunyai tahap sensitiviti mereka. Jadi adalah penting untuk kita memahami sensitiviti setiap komuniti," katanya.
    
Najib berkata demikian semasa ditanya adakah beliau fikir Malaysia semakin menjadi sebuah negara Islam ortodoks dengan memberikan contoh beberapa insiden sebelum ini seperti pelatih anjing dan pemilik resort di Johor yang dikatakan menghina Islam.
    
Pelatih anjing itu ditahan berhubung klip video kontroversi memaparkan seorang individu menyambut Hari Raya bersama tiga ekor anjing manakala taraf penduduk tetap (PR) pemilik resort di Kampung Sedili Besar di Kota Tinggi, Johor dibatalkan serta merta kerana tidak menghormati sensitiviti orang Islam di Malaysia.
    
- Bernama

Tiada ulasan: