7 Ramadhan 1431 H
Harga bahan api yang turun naik mendorong Malaysia Airlines (MAS) untuk mencatatkan kerugian pra-cukai RM532.591 juta pada suku kedua berakhir 30 Jun, 2010 berbanding dengan keuntungan pracukai RM896.146 juta pada tempoh yang sama tahun lepas.
Bagaimanapun perolehannya meningkat 26 peratus kepada RM3.2 bilion berbanding dengan RM2.5 bilion manakala keuntungan operasi meningkat 33 peratus.
Bagi tempoh separuh pertama berakhir 30 Jun 2010, syarikat penerbangan itu mencatatkan kerugian pra-cukai RM212.340 juta berbanding dengan keuntungan pracukai RM189.904 juta.
Perolehan itu meningkat kepada RM6.5 bilion daripada RM5.3 bilion sebelum itu.
"Kami telah melaksanakan perkara yang betul dan ini dicerminkan di dalam prestasi operasi yang bertambah baik bagi suku kedua yang secara tradisinya suku kami paling lemah. Kami telah mengambil langkah tambahan untuk menutup kenaikan harga bahan api itu," kata Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Tengku Datuk Azmil Zahruddin semasa mengumumkan keputusan kewangan suku kedua itu hari ini.
Katanya turun naik harga bahan api terus kekal menjadi cabaran industri itu.
Kenaikan mendadak 44 peratus perbelanjaan bahan api berikutan harga bahan api dan penggunaan yang tinggi berikutan kapasiti tambahan meningkatkan bil itu kepada RM1.1 bilion, yang meningkat RM338 juta berbanding dengan suku kedua 2009.
Berikutan turun naik bahan api, syarikat penerbangan itu mengalami kerugian nilai aset dan liabiliti yang diletakkan kepada harga pasaran semasa (MTM) RM217 juta pada suku kedua tahun ini, yang menjadikan kerugian bersih MAS RM535 juta.
Tengku Azmil berkata berlaku trend kenaikan berterusan harga bahan api seperti pada suku kedua, di mana purata harga bahan api jet ialah US$89.7 setong berbanding dengan US$66.7 setong pada tempoh yang sama tahun lepas.
"Kerugian bahan api MTM adalah kerugian atas kertas dan kuantum yang dizahirkan akan bergantung kepada harga sebenar apabila setiap satu kontrak matang.
"Oleh kerana turun naik harga bahan api, keuntungan atau kerugian MTM pada suku akan datang akan bergantung kepada harga bahan api sebenar pada hari akaun ditutup," katanya.
Sehingga 30 Jun, 2010, MAS telah melindung nilai 60 peratus daripada keperluan bahan apinya pada harga US$100 setong West Texas Intermediate (WTI), sejenis bahan api berkualiti tinggi bagi baki 2010 dan 40 peratus pada harga US$100/bbl bagi 2011.
Di segi operasi, Tengku Azmil berkata tempahan awal bagi separuh kedua adalah kukuh.
"Langkah itu mencerminkan pertumbuhan yang kukuh di rantau Asia Pasifik. Bagi suku kedua bilangan penumpang kami meningkat 14.7 peratus.
"Kami mencatatkan faktor tempat duduk yang lebih tinggi daripada krisis praekonomi. Sedang trend menaik itu berterusan sehingga akhir tahun, kami akan terus memberi fokus pada peningkatan hasil serta mendapatkan pelanggan premium.
"Kami telah merancang program jualan agresif untuk meningkatkan jualan korporat," katanya.
Terdapat banyak peluang untuk meningkatkan hasil apabila MAS mulai menerima pesawat baharu. Syarikat penerbangan itu telah menempah sehingga 55 B737-800 dan 25 A330-300.Sejumlah tiga B737-800 akan diterima pada 2010, iaitu masing-masing satu pada Oktober, November dan Disember.
Tengku Azmil berkata: "Kami juga telah menyelesaikan perbincangan dengan Airbus dan akan akan menerima enam A380. Yang pertama akan diserahkan pada April 2012."
Anak syarikat kargo MAS, MASkargo, terus menunjukkan prestasi kukuh dengan tiga sukuan berturut-turut yang meguntungkan.
Menurut Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA), fret berkembang 29.8 peratus pada Jun dan trend menaik itu dijangka berterusan, katanya.
Katanya pembiayaan pesawat syarikat penerbangan itu juga berada di atas landasan.
Berikutan penilaian lebih 50 cadangan pembiayaan daripada pembagai penyedia pinjaman, MAS telah menerima empat penyedia pinjaman bagi pembiayaan 14 pesawat B737-800nya yang akan diserahkan antara 2010 dan 2012.
Syarikat itu juga kini sedang dalam perbincangan akhir dengan beberapa pemberi pinjaman berpotensi bagi pembiayaan pesawat A330 yang akan diserahkan dari 2011 hingga 2012.
Bagi tahun tahun kewangan sepenuhnya berakhir 31 Disember, 2010, kumpulan itu menyasarkan keuntungan operasi antara RM100 juta dan RM325 juta, katanya.
Malaysiakini/-
Harga bahan api yang turun naik mendorong Malaysia Airlines (MAS) untuk mencatatkan kerugian pra-cukai RM532.591 juta pada suku kedua berakhir 30 Jun, 2010 berbanding dengan keuntungan pracukai RM896.146 juta pada tempoh yang sama tahun lepas.
Bagaimanapun perolehannya meningkat 26 peratus kepada RM3.2 bilion berbanding dengan RM2.5 bilion manakala keuntungan operasi meningkat 33 peratus.
Bagi tempoh separuh pertama berakhir 30 Jun 2010, syarikat penerbangan itu mencatatkan kerugian pra-cukai RM212.340 juta berbanding dengan keuntungan pracukai RM189.904 juta.
Perolehan itu meningkat kepada RM6.5 bilion daripada RM5.3 bilion sebelum itu.
"Kami telah melaksanakan perkara yang betul dan ini dicerminkan di dalam prestasi operasi yang bertambah baik bagi suku kedua yang secara tradisinya suku kami paling lemah. Kami telah mengambil langkah tambahan untuk menutup kenaikan harga bahan api itu," kata Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Tengku Datuk Azmil Zahruddin semasa mengumumkan keputusan kewangan suku kedua itu hari ini.
Katanya turun naik harga bahan api terus kekal menjadi cabaran industri itu.
Kenaikan mendadak 44 peratus perbelanjaan bahan api berikutan harga bahan api dan penggunaan yang tinggi berikutan kapasiti tambahan meningkatkan bil itu kepada RM1.1 bilion, yang meningkat RM338 juta berbanding dengan suku kedua 2009.
Berikutan turun naik bahan api, syarikat penerbangan itu mengalami kerugian nilai aset dan liabiliti yang diletakkan kepada harga pasaran semasa (MTM) RM217 juta pada suku kedua tahun ini, yang menjadikan kerugian bersih MAS RM535 juta.
Tengku Azmil berkata berlaku trend kenaikan berterusan harga bahan api seperti pada suku kedua, di mana purata harga bahan api jet ialah US$89.7 setong berbanding dengan US$66.7 setong pada tempoh yang sama tahun lepas.
"Kerugian bahan api MTM adalah kerugian atas kertas dan kuantum yang dizahirkan akan bergantung kepada harga sebenar apabila setiap satu kontrak matang.
"Oleh kerana turun naik harga bahan api, keuntungan atau kerugian MTM pada suku akan datang akan bergantung kepada harga bahan api sebenar pada hari akaun ditutup," katanya.
Sehingga 30 Jun, 2010, MAS telah melindung nilai 60 peratus daripada keperluan bahan apinya pada harga US$100 setong West Texas Intermediate (WTI), sejenis bahan api berkualiti tinggi bagi baki 2010 dan 40 peratus pada harga US$100/bbl bagi 2011.
Di segi operasi, Tengku Azmil berkata tempahan awal bagi separuh kedua adalah kukuh.
"Langkah itu mencerminkan pertumbuhan yang kukuh di rantau Asia Pasifik. Bagi suku kedua bilangan penumpang kami meningkat 14.7 peratus.
"Kami mencatatkan faktor tempat duduk yang lebih tinggi daripada krisis praekonomi. Sedang trend menaik itu berterusan sehingga akhir tahun, kami akan terus memberi fokus pada peningkatan hasil serta mendapatkan pelanggan premium.
"Kami telah merancang program jualan agresif untuk meningkatkan jualan korporat," katanya.
Terdapat banyak peluang untuk meningkatkan hasil apabila MAS mulai menerima pesawat baharu. Syarikat penerbangan itu telah menempah sehingga 55 B737-800 dan 25 A330-300.Sejumlah tiga B737-800 akan diterima pada 2010, iaitu masing-masing satu pada Oktober, November dan Disember.
Tengku Azmil berkata: "Kami juga telah menyelesaikan perbincangan dengan Airbus dan akan akan menerima enam A380. Yang pertama akan diserahkan pada April 2012."
Anak syarikat kargo MAS, MASkargo, terus menunjukkan prestasi kukuh dengan tiga sukuan berturut-turut yang meguntungkan.
Menurut Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA), fret berkembang 29.8 peratus pada Jun dan trend menaik itu dijangka berterusan, katanya.
Katanya pembiayaan pesawat syarikat penerbangan itu juga berada di atas landasan.
Berikutan penilaian lebih 50 cadangan pembiayaan daripada pembagai penyedia pinjaman, MAS telah menerima empat penyedia pinjaman bagi pembiayaan 14 pesawat B737-800nya yang akan diserahkan antara 2010 dan 2012.
Syarikat itu juga kini sedang dalam perbincangan akhir dengan beberapa pemberi pinjaman berpotensi bagi pembiayaan pesawat A330 yang akan diserahkan dari 2011 hingga 2012.
Bagi tahun tahun kewangan sepenuhnya berakhir 31 Disember, 2010, kumpulan itu menyasarkan keuntungan operasi antara RM100 juta dan RM325 juta, katanya.
Malaysiakini/-
Tiada ulasan:
Catat Ulasan