10 Februari 2011

CUEPACS dakwa gaji kakitangan awam tak naik

7 Rabiulawal 1432H.[MOD]-

KUALA LUMPUR: CUEPACS mendakwa beratus penjawat awam yang berhak mendapat kenaikan gaji RM200 hingga RM400 sebulan selepas lulus Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) aras empat, tahun lalu, tidak mendapatnya berikutan tindakan Biro Tatanegara (BTN) menghentikan kursusnya yang menjadi syarat wajib untuk menikmati anjakan itu.

Setiausaha Agungnya, Lok Yim Pheng, berkata penjawat awam terbabit tidak menerima sebarang makluman daripada BTN berhubung kursus itu sehinggalah pihaknya menghubungi mereka dan dimaklumkan kursus berkenaan dihentikan sehingga Jun depan.

Beliau berkata, sewajarnya isu anjakan gaji bagi mereka yang lulus PTK aras empat diselesaikan awal bagi mengelak masalah teknikal pada masa depan berikutan pemansuhan PTK berkuat kuasa 1 Januari lalu.
Sehubungan itu, katanya, CUEPACS mencadangkan supaya kumpulan yang sudah lulus PTK tahun lalu dikecualikan daripada kursus BTN untuk anjakan gaji mereka.

“Sehingga kini CUEPACS menerima lebih 15 aduan daripada penjawat awam termasuk dari Sabah yang masih menunggu untuk mengikuti kursus BTN semata-mata mengharapkan menerima anjakan gaji.

“Kebiasaannya sebaik saja mengikuti kursus BTN, penjawat awam akan ditawarkan anjakan gaji secara automatik,” katanya ketika dihubungi Berita Harian semalam. (Berita Harian)

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Betullah tu. masa kursus diasak dengan program berbaur politik dan perkauman. Kalau malaysia nak selamat sokong BN, angkat UMNO, pi mampus Pas, pi mampus DAP. Cina tu kaum yang jahat, mereka lahir dengan satu niat sahaja, iaitu merampas bumi Malaysia dari melayu. kaum cina ada satu persatuan sulit macam freemason jugak, cumanya mereka punya ada lambang naga..wow..

"Bila keluar kursus BTN, tengok cina macam nak sembelih cina", kata sorang guru besar sekolah. Begitulah hebatnya kesan indoktrinasi BTN!

Wajarkah kursus BTN ini?

Qaseh Bonda berkata...

Cuepacs kalau nak gaji naik pastikan anda mendapat pemerintah baru. Kita tengok apa pulangannya nanti untuk orang2 gomen. Tuan2 tak payah setia dengan BN membuta tuli, cukuplah menumpukan taat setia pada amanah yang diberikan.

Bila BN selaku pemerintah sudah berlaku zalim pada anak2 bangsa, tanggungjawab anggota kerajaan memastikan tampuk pemerintah beralih kuasa.

Di Kedah, P.P. dan Selangor kakitangan2 negeri semakin selesa dengan tuan baru mereka. Sudah2 lah bergelumang dengan dosa2 ketidakadilan kerajaan yang ada. Kuasa sebenar berada di tangan tuan2 dan puan2 yang dipilih Allah memikul amanah negara.

Bersatu menukar ke arah pemerintahan yang lebih progresif. Suasana baru amat perlu demi mengembalikan maruah anggota2 kerajaan khususnya.

Simpanlah baju2 batik tu kalau setakat jadi pekerja yang pakat2 mengantuk, alih2 dok minta naik gaji sampai ke mati.

Kerja!! Macam hampeh!! Kalau rasa dah tak larat, buat option bagi anak2 kita kerja pulak.

Cuba lihat sekeliling...apa jadi pada anak2 bangsa yang dok belajar, cari kerja sana sini.

Pak cik2 tua ni bila nak pencen!!!

Pastikan Pemerintahan baru keluarkan tawaran pada bakal2 pesara!! Tak lah menghabihkan boreh je dok pakat naik gaji orang2 tua berambut hitam tu...

Jom ramai2 kita tawan Putrajaya. Mudah2an imej anggota kerajaan kembali fresh n white.

Sampai bila orang2 melayu nak dilekakan dengan jom heboh yang sia2.