10 Februari 2011

KETUA KAMPUNG: KESAL TIDAK BUAT KERJA

07 Rabiul Awal 1432 H.
Oleh safarizal saleh.

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) amat kesal Kerajaan Negeri Perak di bawah Barisan Nasional (BN) meneruskan perlantikan Ketua-ketua Kampung yang tidak memberikan rekod yang bersih dan banyak menerima aduan tidak baik daripada masyarakat kampung akibat sikap tidak bertanggungjawab mereka dan terlalu sibuk berpolitik kepartian.

Ini ditambah pula dengan adanya beberapa Masjid dan Surau juga menjadi medan yang digunakan oleh Ketua Kampung tertentu untuk campur tangan di dalam urusan Jawatankuasanya yang telah dilantik oleh Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Negeri Perak (MAIAMPk).

Terdapat juga beberapa kes akibat terlalu sibuk dengan program harian di luar daripada mukim atau kampung yang diuruskannya, sebagai contoh satu kes kematian tidak dapat diuruskan segera kerana pihak simati tidak mempunyai wang untuk menguruskan jenazah tersebut.

Oleh kerana kos menguruskan jenazah hingga ke kubur telah mencecah hampir RM1,500, terdapat sebuah keluarga di sebuah perkampungan di Ipoh tidak dapat menyegerakan pengebumian jenazah daripada waktu pagi hinggalah ke petang dan hanya dapat dikebumikan setelah mendapat sumbangan orang ramai.

DPPN Pk boleh membuktikan kes seumpama ini dan amat kesal penjawatan mereka terus disambung tanpa mendapat pandangan daripada masyarakat setempat. Tidak seperti pemerintahan Pakatan Rakyat (PR) dahulu yang menyerahkan semua proses perlantikan melalui pemilihan peringkat kampung tersebut.

Dengan cara tersebut barulah suara atau pandangan setiap penduduk akan diambil kira kerana Ketua Kampung bukan hanya menjalankan tugas mereka kepada Kerajaan Negeri bahkan menjalankan tugas mereka untuk rakyat!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

itulah bila pemimpin sibuk berpolitik