10 Februari 2011

Rundingan tentera Korea Utara-Selatan gagal

07 Rabiul Awal 1432 H.

SEOUL: Rundingan membabitkan tentera Korea Utara dan Korea Selatan yang bertujuan mengendurkan ketegangan kedua-dua negara berjiran, semalam gagal selepas delegasi Korea Utara meninggalkan meja perbincangan.

Kedua-dua pihak duduk berunding untuk kali pertama sejak tentera Korea Utara melancarkan serangan artileri terhadap pulau Korea Selatan di Laut Kuning, 23 November lalu.

Jurucakap Kementerian Pertahanan Korea Selatan berkata, rundingan itu gagal mencapai persetujuan mengenai tarikh yang sepatutnya perjumpaan itu diadakan semula. “Mengikut keadaan semasa, kami boleh menyatakan bahawa rundingan itu sebenarnya sudah gagal," katanya.

Sementara itu, Washington berkata, keputusan Pyongyang untuk meninggalkan meja rundingan dianggap 'mengetepikan peluang' dalan konteks mengukuhkan hubungan kedua-dua negara berjiran itu.

Selepas dua hari perbincangan di peringkat jawatankuasa kerja yang bertujuan menetapkan agenda untuk mesyuarat peringkat tertinggi tentera, ia bagaimanapun tidak mampu dicapai kedua-dua pihak.

Berikutan insiden serangan ke atas Pulau Yeonpyeong di perairan Korea Selatan yang mengorbakan empat orang termasuk orang awam itu, Seoul menuntut agar jirannya itu memohon maaf.

Korea Selatan juga menuduh Korea Utara menembak kapal perangnya pada Mac tahun lalu di perairan sempadan yang menyebabkan 46 maut tetapi ia dinafikan Utara.

Berita Harian/-

Tiada ulasan: