08 Mac 2011

Krisis Libya semakin meruncing, penduduk Ras Lanouf lari selamatkan diri

3 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -
RAS LANOUF 7 Mac - Penduduk Ras Lanouf melarikan diri hari ini kerana bimbang bandar yang dikuasai pemberontak di timur Libya ini akan diserang oleh tentera Muammar Gaddafi.

Ketika tentera Gaddafi menyekat kemaraan pemberontak menuju ke bandar kelahirannya dan menawan semula sebuah pekan penting, pemimpin veteran itu menuduh Perancis mencampuri urusan dalaman Libya dan sekali lagi menyalahkan al-Qaeda sebagai punca pergolakan di negaranya.

Penduduk kelihatan melarikan diri dari bandar minyak Ras Lanouf dengan menaiki kereta menghala ke Brega yang ditawan oleh pemberontak minggu lepas.

Kakitangan sebuah hotel tempatan berkata, penduduk meninggalkan bandar ini kerana 'mereka menerima berita pertempuran akan meletus'.

Askar pro-Gaddafi semalam menyekat kemaraan pemberontak menuju ke bandar kelahiran Gaddafi, Sirte.

Pemberontak juga terpaksa berundur dari Bin Jawad yang ditawan kelmarin, selepas tujuh maut dan 50 lagi cedera dalam pertempuran.

"Kami berundur dari Bin Jawad, Ras Lanouf akan menjadi barisan pertahanan kami," kata seorang pemberontak, Aqil al-Fars.

Dalam pada itu, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menuntut pasukan kemanusiaan dibenarkan meninjau keadaan penduduk awam di bandar Misrata yang dibedil berkali-kali oleh kereta kebal tentera Gaddafi semalam, menyebabkan ramai yang 'cedera dan terkorban'.

Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon berkata, Menteri Luar Libya bersetuju untuk membenarkan satu pasukan 'penilaian kemanusiaan' melawat Tripoli.

Ki-moon melantik bekas Menteri Luar Jordan, Abdelilah al-Khatib sebagai duta khas untuk mengadakan rundingan segera dengan kerajaan Gaddafi di Tripoli.

Sementara itu, Amerika Syarikat (AS) mengalami tekanan yang semakin meningkat untuk membekalkan senjata kepada pemberontak selepas pentadbiran Presiden Barack Obama didakwa terlepas peluang untuk menumbangkan Gaddafi pada peringkat awal pemberontakan yang bermula pada 15 Februari lalu.

Ahli Kongres AS dan bekas pegawai pentadbiran nampak bersepakat mengenai kemungkinan senjata dibekalkan kepada pemberontak yang serba kekurangan sebagai cara untuk membantu mereka menewaskan tentera Gaddafi. - AFP

Tiada ulasan: