22 September 2011

Dr Mahathir elok tinggal berjiran dengan Kilang Lynas

24 Syawal 1432H. [MOD] -

Bekas Perdana Menteri, Dr. Mahathir Mohamad berkata, bantahan oleh beberapa pihak mengenai pembinaan kilang pemprosesan nadir bumi milik Lynas Corp. Ltd. di Gebeng, Pahang lebih bersifat politik bagi menjatuhkan kerajaan.

Katanya, sungguhpun banyak kajian telah dilakukan terhadap tapak pembinaan kilang tersebut termasuk oleh Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) yang tidak menemui sebarang bahaya radiasi di situ, bantahan oleh penggiat politik dan pencinta alam sekitar tidak tulen akan berterusan.

Bagaimanapun katanya, kerajaan serta pihak pengendali kilang tersebut perlu berhati-hati dengan semua kebarangkalian pencemaran radioaktif.

"Namun kita tidak boleh membiarkan aktivis politik serta para pencinta alam sekitar palsu menghalang kita menikmati hasil ekonomi daripada nadir bumi menerusi cerita-cerita menakutkan yang tidak berasas.

"Walaupun saya masih tidak menyokong pembinaan loji nuklear, saya tidak membantah projek Lynas. Kerajaan tidak perlu takut untuk membenarkan projek itu diteruskan," katanya dalamhttp://chedet.cc semalam yang dipetik oleh akhbar pencacai Utusan Malaysia.

Bagi saya elok rasanya bekas Perdana Menteri itu membina rumah atau membeli rumah berdekatan dengan Kilang Lynas kerana beliau begitu yakin bahawa tiada pencemaran radiasi radioaktif di kawasan kilang tersebut.

Jika beliau berbuat demikian mungkin rakyat akan yakin ianya selamat dan tiada keraguan akan timbul, Masalahnya beranikah Mahathit tinggal berjiran dengan Kilang Lynas???

Oleh Mutaligat

Tiada ulasan: