22 September 2011

Saman RM218 juta ke atas BN, Elegant terus gagal

24 Syawal 1432H. [MOD] -

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menolak permohonan rayuan sebuah syarikat pembekal barangan pilihan raya, Elegant Advisory Sdn Bhd terhadap BN.

Hakim Mohamad Ariff Md Yusof berkata keputusan itu dibuat kerana mendapati tuntutan syarikat itu telah ketinggalan masa.

Katanya, terdapat tempoh masa kerana kes berkenaan difailkan selepas enam tahun dari tahun 2004.

"Mahkamah juga arahkan Elegant Advisory membayar kos RM1,500 yang mesti dibayar dalam tempoh sebulan dari tarikh ini.”

Ini percubaan kedua oleh syarikat itu untuk mendapatkan bayaran daripada BN/Umno.

Pada 18 Julai lalu, rayuan syarikat pembekal itu untuk mengetepikan penghakiman ingkar terhadap Setiausaha Agung BN, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, dan dua lagi berhubung dakwaan tidak membuat pembayaran bagi pembekalan bahan pilihan raya bernilai RM218 juta pada pilihan raya umum 2004.

Elegant Advisory Sdn Bhd memfailkan saman pada 17 Februari selepas saman awal pada 2009 ditolak apabila Umno berjaya mengetepikan saman atas alasan bahawa plaintif tidak mematuhi Akta Kontrak 1950.

Dalam saman itu, plaintif pada awalnya memperoleh penghakiman ingkar pada 7 Mac dan defendan memohon untuk mengetepikan perintah itu pada 24 Mac.

Timbalan Pendaftar membenarkan permohonan defendan pada 23 Jun.

Dalam writ samannya, Elegant Advisory mendakwa ia terbabit dengan kegiatan membekalkan peralatan pilihan raya, pengangkutan serta penerbitan dan pada pilihan raya umum ke-11 pada 2004, ia membekalkan BN dengan pelbagai peralatan pilihan raya yang diperlukan.

Syarikat itu mendakwa sudah menghantar invois RM218,013,475 namun defendan gagal membayarnya.

malaysiakini/-

Tiada ulasan: