22 September 2011

Pakatan hantar 3 wakil sertai JK Khas p'raya

24 Syawal 1432H. [MOD] -



KUALA LUMPUR, 22 Sept: Pakatan Rakyat bersetuju menghantar tiga wakil mereka masing-masing dari PAS, PKR dan DAP  untuk menyertai jawatankuasa khas parlimen untuk menambah baik proses pilihan raya.
Keputusan itu dinyatakan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim selepas mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat yang bersetuju menyertai jawatankuasa itu.
Anwar berkata, penyertaan Pakatan Rakyat bertujuan melihat sama ada usaha mewujudkan jawatankuasa itu hanya satu alasan untuk melengahkan reformasi pilihan raya.
"Pada peringkat ini kita mengambil pendekatan terbuka, memberi kerjasama penuh bagi menyegerakan rundingan dengan mandat yang dikemukakan selama ini oleh Bersih dan juga pendirian pakatan rakyat," katanya.
Wakil-wakil mereka juga ujar Anwar, akan mengemukakan pandangan dan hasrat rakyat yang mahu pilihan raya bersih dan adil dilaksanakan.
Ianya juga bagi memastikan jawatankuasa tersebut membuat keputusan menepati kehendak rakyat dan didengar oleh pihak kerajaan sebelum pilihan raya diadakan.
"Ini kita akan tegaskan dan wakil-wakil kita diberi mandat penuh untuk pastikan jawatankuasa terpilih ini bukan satu helah untuk melengahkan proses reform pilihan raya," katanya dalam satu sidang media lewat petang semalam.
Jawatankuasa berkenaan akan ditubuhkan pada oktober depan dan dianggotai empat wakil BN, tiga wakil Pakatan dan seorang wakil bebas.
H/daily

Tiada ulasan: