14 Oktober 2011

BANGKIT : Bebaskan Hutang Peneroka !

16 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

writes "LABIS - Gerakan Kebangkitan Peneroka Kebangsaan (BANGKIT) menuntut agar hutang yang membebani para peneroka Felda selama ini dimansuhkan dengan seberapa segera.

Perkara ini ditegaskan Pengerusinya Abdul Rahman Ramli kerana katanya ada kalangan peneroka yang dibebani hutang sehingga ribuan ringgit namun jika dihitung dengan pendapatan peneroka yang meningkat dari tahun ke tahun nescaya hutang dapat langsaikan itupun setelah ditolak kos penyelenggaraan lain.

''Sudahlah keluarkan hasil tapi hutang ada yang cecah ratus ribu, ada 98 000. Kenapa? Sedangkan tahun pertama mereka tak dapat hasil, tak mengapa?. Tapi kalau dah sepuluh tahun dah ada 10 tan sebulan. 1 tan katakan RM 500, kalau setahun 60 000, tolak hutang itu ini, boleh habis tak?.

''10 tahun hasil sudah meningkat. Kalau tolak kos. Tolak semua habis dah dibayar !'' terangnya lagi.

Dalam pada itu beliau mempersoalkan atas alasan apa hutang itu tidak berjaya dimansuhkan sedangkan dakwanya perolehan Felda boleh mencecah berbilion ringgit namun para peneroka terus dibebani hutang yang tidak sepatutnya ditanggungnya sendiri.

''Hari ini semua nyata benar. Mereka (peneroka) menuntut hak mereka bukan kepentingan orang lain. Tapi kepentingan mereka !.

''Duit Felda berbilion. Kita yang bersusah payah tapi terus dibebani hutang.''

Beliau bagaimanapun menjelaskan bahawa pihaknya bukan mahu mempersalahkan pihak pengurusan Felda akan tetapi mempertikaikan salah urus tadbir pihak tertentu yang dakwanya cuba menekan para peneroka disamping mendesak agar tuntutan itu ditangani sebaik mungkin.

''Kita bukan nak salahkan Pengurusan. Tapi siapa yang halang peneroka dapat mendapatan yang lebih baik?. Adakah mereka nak bersenang lenang hasil keringat kita?.

''Beberapa peneroka akan bangkit nak bawa ke Mahkamah. Bangkitlah tuntut hak kita. Kita yakin ada tangan ghaib untuk menekan kita.'' terangnya lagi.

Beliau berkata demikan semasa menyampaikan ucapan pada Malis Pelancaran Gerakan Kebangkitan Peneroka Kebangsaan (BANGKIT) di Dataran Cikgu Mala, Pekan Labis, baru-baru ini.

Terdahulu penubuhan Gerakan Kebangkitan Peneroka Kebangsaan (BANGKIT) berjaya dilancarkan oleh Tuan Haji Mohammad Sabu, Timbalan Presiden PAS.

selatan online/-
Kiriman ibn_bacoks

Tiada ulasan: