15 Disember 2011

Himpunan besar-besaran bantah Akta Pekerja

19 Muharram 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 15 Dis: Satu himpunan besar-besaran akan diadakan pada 25 Februari 2012 akan datang bagi mendesak kerajaan menarik balik pindaan Akta Pekerja 1955 yang dijangka diluluskan oleh Dewan Negara hari ini.

Himpunan yang disifatkan sebesar himpunan Bersih 2.0 itu bakal menghimpunkan seluruh kesatuan pekerja dan orang ramai untuk menyatakan bantahan mereka di Kula Lumpur.

Ahli Parlimen Hulu Langat, Abdullah Sani tindakan tersebut adalah sebagai kemuncak bantahan yang telah diadakan sebelum ini yang menyaksikan pihak kerajaan tidak berbuat apa-apa.

"25 Februari tahun hadapan adalah isyarat rakyat kepada kerajaan dan kita akan melancarkan perhimpunan besar-besaran di Kuala Lumpur, ia akan menjadi himpunan terbesar selepas BERSIH 2.0.

"Begini sahaja cara untuk kita melakukan desakan kepada rakyat sebelum ia direalisasikan pada kertas undi," katanya yang menyertai perhimpunan bantah Akta Kerja di hadapan Bangunan Parlimen hari ini .

Menurutnya, himpunan tersebut juga diadakan demi menyelamatkan generasi akan datang terhadap kedegilan kerajaan.

Kelulusan akta tersebut ujarnya hanya akan mewujudkan satu senario penjualan pekerja di mana semua pekerja akan berstatus kontrak yang boleh ditendang bila-bila masa oleh majikan.

"Akta yang telah diharamkan tetapi kenapa kerajaan tetap juga melaksanakan, jika British telah haram tetapi tetap laksana, apa maksud sebenar kerajaan selain ingin menindas pekerja," jelasnya.

Sementara itu Mantan Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC), Syed Shahir Syed Mohamud memberitahu perhimpunan hari ini sebagai isyarat bahawa pekerja sudah mula bosan dengan sikap kerajaan.

"Kita lihat hari ini para pekerja sudah mula bangkit menunjukkan kemarahan mereka terhadap sikap kerajaan yang tidak mendengar desakan mereka.

"Tetapi walau apa jua tindakan diambil oleh kerajaan hari ini yang akan meluluskan akta tersebut, kita bersama pekerja akan meneruskan aktiviti desakan tersebut sehingga kerajaan menarik balik akta yang diluluskan oleh mereka.

"Kerajaan seharusnya sedar bahawa mereka bakal menerima hukuman kerana sikap angkuh pemerintah," jelasnya.

Sebelum itu satu himpunan aman dilakukan oleh Jaringan Rakyat Tertindas, bersama beberapa Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) termasuk Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) di parlimen hari ini mendesak kerajaan agar mendengar suara pekerja serta menarik balik Akta Pekerja 1955.

Hampir 400 pekerja-pekerja swasta menyertainya dan menuntut agar kerajaan tidak meluluskan akta tersebut di Dewan Negara hari ini.

Mereka juga turut menyerahkan memorandum kepada senator-senator Pakatan Rakyat dan juga Barisan Nasional di Dewan Negara.

Harakah Daily

Tiada ulasan: