15 Disember 2011

15 mahasiswa dibebas, lagi himpunan Sabtu ini

19 Muharram 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 15 Dis: Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (BEBAS) bertekad akan meneruskan Himpunan Kebebasan Akademik di Dataran Merdeka,17 Disember ini meskipun diberi amaran keras oleh pihak polis.

(Gambar semalam, demo di KL Sentral yang diganggu polis)

Pengerusinya, Ahmad Safwan Anang berkata, mahasiswa tidak akan tunduk kepada “gertakan” polis sebaliknya akan meneruskan himpunan seperti yang dijadualkan kerana ianya sangat penting untuk menunjukkan protes mereka terhadap kekangan akademik yang semakin parah.

“Kami memang sudah diberi amaran keras oleh pihak polis semalam tapi itu tidak menjejaskan hasrat kami untuk berhimpun Sabtu ini,” kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Petang semalam, Safwan (gambar kanan) bersama 14 mahasiswa lain ditangkap sewaktu mengadakan perhimpunan flashmob mengenai himpunan Sabtu ini di KL Sentral.

Safwan yang mengetuai kira-kira 40 mahasiswa dalam protes senyap mereka dibawa ke Balai Polis Travers untuk disoal siasat.

Mengulas mengenai tangkapan itu, Safwan berkata, mereka tidak dilayan dengan baik sewaktu di balai polis termasuk dilemperkan kata-kata tidak sopan oleh pihak polis.

Selain terpaksa menunggu lama tanpa berbuat apa-apa di bilik kosong sebelum disoal siasat, peguam mereka juga tidak dibenarkan masuk.

“Kami berada di balai polis lebih kurang enam jam, jam 10.30 baru kami dibenarkan keluar.

“Kami memang tidak berpuas hati dengan layanan pihak polis. SB (polis cawangan khas) pun ada sewaktu soal siasat berjalan.

“Bila tanya kenapa kami ditahan, mereka jawab tidak tahu sedangkan kami memang tak buat apa-apa jenayah, tak bersuara, cuma mengangkat poster sahaja,” ceritanya.

Menurutnya, mereka ditahan mengikut seksyen 145 kanun keseksaan dan perlu melapor diri di Balai Polis Petaling Jaya 19 Januari depan.

Bantahan senyap semalam diadakan bagi menuntut pemansuhan Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (AUKU) serta autonomi akademik dijamin pihak kerajaan.

Ia rentetan kekacauan yang berlaku pada Speakers Corner di Universiti Teknologi Malaysia (UITM) Shah Alam baru-baru ini dan gangguan daripada pihak Hal Ehwal Pelajar (HEP) Universiti Malaya pada Debat AUKU yang diadakan di kempus tersebut minggu lalu.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: