12 Disember 2011

Jarak bukan penentu selamat

16 Muharram 1433H. [MOD] -

KUANTAN – “Bukan saya tidak mahu pakai topi keledar, tapi dengan jarak yang dekat antara sekolah dan rumah, saya rasa selamat. Lagipun agak leceh nak pakai topi keledar untuk jarak yang dekat,” kata seorang pelajar tingkatan empat yang mahu dikenali sebagai Fahmi.

Fahmi yang tinggal di Indera Mahkota di sini berkata, sejak dahulu dia sememangnya sudah biasa tidak memakai topi keledar untuk ke tempat-tempat yang dekat.

Menurutnya, setiap hari ke sekolah, dia akan menunggang motosikal tanpa memakai topi keledar kerana jarak rumah ke sekolah tidak sampai lima minit.

“Kadang-kala memang terfikir juga malang tidak berbau, apa-apa boleh terjadi semasa kita menunggang motosikal tanpa memakai topi keledar, tetapi saya lebih selesa untuk tidak pakai.

“Tengok iklan di televisyen mengenai kepentingan memakai topi keledar, saya insaf sekejap, selepas itu tak pakai semula,” katanya.

Fahmi yang mula menunggang motosikal sejak tingkatan dua ini berpendapat kurang kesedaran di kalangan belia mengenai kepentingan memakai topi keledar ini.

Katanya, disebabkan jiwa muda yang mahu menunjukkan keberanian, remaja sepertinya sanggup berbuat apa sahaja untuk mendapat perhatian ramai.

“Jika saya memakai topi keledar ke sekolah, saya akan berasa kekok walaupun itu merupakan satu keperluan untuk semua bagi menjamin keselamatan.

“Melihat kepada statistik di mana penunggang motosikal adalah penyumbang terbanyak dalam kemalangan jalan raya dan maut, saya sedar nyawa kita hanya di hujung tanduk sahaja jika tidak memakai topi keledar,” katanya.

Sehubungan itu, juga dia kini dalam usaha untuk meningkatkan kesedaran diri dengan memakai topi keledar untuk ke mana-mana.

“Bukan senang untuk berubah kerana saya sudah biasa dan selesa, bagaimanapun saya sedar bahawa perubahan positif perlukan dilakukan dan dimulakan oleh kita dahulu sebelum orang lain mengikutinya.

“Sebagai remaja saya sedar hidup ini masih panjang lagi dan oleh kerana satu kesilapan saya boleh memusnahkan masa depan saya sendiri. Oleh itu, saya kini dalam usaha untuk berubah, walaupun tidak secara drastik, tetapi saya akan cuba yang terbaik,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: