12 Disember 2011

Tak sedar pencuri masuk

16 Muharram 1433H. [MOD] -

PANGKAL MELERET - Sebuah keluarga di sini rugi kira-kira RM30,000 apabila barang kemas dan telefon bimbit milik mereka dilarikan pencuri awal pagi semalam.

Che Jah Awang, 70, berkata, pencuri itu dipercayai memecah masuk rumahnya antara jam 1 hingga 5 pagi semalam, ketika dia dan empat keluarga lain nyenyak tidur.

Katanya, kejadian tersebut disedari suaminya kira-kira jam 6 pagi ketika bangun untuk menunaikan solat Subuh.

“Ketika pakcik ke dapur untuk mengambil air sembahyang, dia tersepak sesuatu dan apabila diangkatnya, rupanya-rupanya beg tangan anak kami.

“Pada waktu itulah kami menyedari rumah dimasuki pencuri dan apabila diperiksa, tingkap bahagian tepi rumah diumpil bagi membolehkan pencuri masuk melaluinya,” katanya.

Che Jah berkata, dia dan keluarga tidak mendengar sebarang bunyi bising dan percaya pencuri terus keluar selepas mengambil beg tangan anaknya dan juga beberapa telefon bimbit yang terletak berdekatan.

Menurutnya, kejadian tersebut pertama kali berlaku kepada keluarganya selain pernah diragut sebelum ini di rumah sama.

Menurutnya, dia percaya pencuri tersebut tidak berseorangan dan bertubuh kecil memandangkan ia mampu masuk melalui jeriji tingkap yang diumpil.

“Mungkin juga kanak-kanak atau remaja bertubuh kecil. Mujurlah kami sekeluarga selamat dan tidak diapa-apakan,” katanya.

Che Jah berkata, wang kemas miliknya dan anaknya itu merupakan simpanan waktu kecemasan mereka sekeluarga, namun semuanya hilang sekelip mata.

“Kami sekeluarga masuk tidur kira-kira jam 12.30 malam. Sebelum ini, anak saya memakai satu rantai lehernya, entah macam mana sebelum tidur dia menanggalkannya dan meletakkan di dalam beg tangan,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: