12 Disember 2011

Dinar Emas, Yuran Universiti Percuma Antara Janji Negara Kebajikan Pas

16 Muharram 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM : Penggunaan dinar emas dengan meluas, yuran universiti percuma bagi pelajar miskin dan geran tanah pegangan bebas (freehold) bagi semua kediaman adalah antara dasar yang bakal diperkenalkan Pas jika rakyat memberinya mandat mentadbir negara pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13).

Janji-janji tersebut terkandung di dalam dokumen Negara Berkebajikan Pas yang menampilkan 10 agenda utama merangkumi bidang politik, ekonomi dan sosial yang parti itu akan laksanakan pada penggal pertama pemerintahannya jika Pakatan Rakyat mengambil alih negara.

Dokumen itu dilancarkan hari ini oleh Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang berkata ia merupakan manifesto Pas pada pilihanraya akan datang.

Antara dasar lain yang ditawarkan adalah skim pembiayaan kesihatan nasional bagi mereka yang tiada perlindungan insurans. Pas juga akan menetapkan supaya 15 peratus tenaga kerja disemua peringkat haruslah diisi oleh warga yang berumur 35 tahun ke bawah.

"Agenda di dalam dokumen Negara Berkebajikan ini akan dimasuk sekali ke dalam agenda Buku Jingga yang menjadi agenda berasama dalam Pakatan Rakyat,"katanya.

Abdul Hadi berkata demikian dalam satu sidang media selepas melancarkan Dokumen Negara Berkebajikan di sini hari ini.

Parti Islam itu melancarkan dokumen tersebut selepas Muktamar PAS Jun lalu, sebagai persiapan menghadapi pilihan raya umum ke-13.

Dokumen ini juga antara lainnya menghayati semangat kebersamaan dan permuafakatan politik Pakatan Rakyat sebagaimana termaktub dalam Dasar Bersama perikatan tersebut.

Mengulas lanjut iltizam ini, Abdul Hadi berkata isu moral pemimpin ada kunci bagi merealisasikan sebuah kerajaan berkebajikan dan bertanggungjawab.

"PAS dan Pakatan rakyat telah membuktikan dalam pentadbiran kerajaan negeri di bawah kuasa kami, tiada apa-apa bukti salah laku yang kami lakukan," katanya.

"Bila moral (pemimpin) baik, harta yang sedikit boleh dikendalikan dengan syarat tidak boros, tidak menyeleweng, kalau harta banyak sekalipun, ditadbir oleh pemimpin yang moralnya runtuh, tidak ada apa faedah hanya sedikit sahaja hasil diturunkan kepada rakyat," tambah Abdul Hadi.

Abdul Hadi dengan tegas berkata idea Negara Berkebajikan yang juga merupakan perjuangan bersama Pakatan Rakyat ini bukan sahaja amalan lazim negara demokrasi malah ia juga adalah amalan sesebuah kerajaan yang dituntut islam.

Abdul Hadi menambah, kerajaan bukan sekadar bertanggungjawab membantu meringankan beban rakyat malah kerajaan boleh diibaratkan sebagai khadam yang menjalankan tanggungjawab memakmurkan sesebuah negara.

"Ada kalanya kerajaan yang memerintah hanya menjalankan tanggungjawabnya semasa musim pilihanraya, ia dilakukan bukan kerana amanah tetapi untuk memancing undi rakyat.

"Oleh itu, kami (Pakatan Rakyat) tampil memperkenalkan kepimpinan yang bertanggungjawab untuk menunaikan amanah rakyat,"jelas Abdul Hadi.

tv news/-

Tiada ulasan: