16 Disember 2011

Pantau pusat karaoke

20 Muharram 1433H. [MOD] -

KANGAR - Kerajaan Negeri diminta memantau pusat karaoke yang wujud secara haram di merata tempat tanpa pengawasan rapi pihak berkuasa tempatan (PBT).

Penyokong kerajaan, Datuk Seri Shahidan Kassim (BN-Tambun Tulang) berkata, perkara itu tidak seharusnya dibiarkan berleluasa kerana mencabar kewibawaan agensi kerajaan dan menjejaskan imejnya pada kaca mata orang ramai,

Beliau berkata kewujudan pusat karaoke haram secara berleluasa termasuk di kawasan Simpang Empat perlu dbanteras segera kerana ia turut mengganggu ketenteraman orang ramai dan jemaah masjid pada waktu subuh.

"Mereka melalak sampai pagi dan mencabar orang tengah azan subuh. Orang dok azan depa pula terus menyanyi dengan suara lagi kuat. Kebanyakannya adalah orang luar yang datang ke sini untuk berhibur. Mereka bukan orang Perlis.

"Kepada Yang Dipertua (YDP) Majlis Perbandaran Kangar (MPK) yang bakal menjadi Menteri Besar Perlis tidak lama lagi kena perhati perkara ini. Menteri Besar pun kena selalu turun padang tinjau masalah yang berlaku kerana pusat karaoke sepatutnya beroperasi sehingga jam 1 pagi sahaja," katanya ketika mengambil bahagian dalam perbahasan Bajet 2012 di Dun Perlis semalam.

Menurutnya, langkah itu perlu bagi mengelakkan Perlis menjadi seperti Kedah yang gagal membendung pertumbuhan pusat hiburan termasuk karaoke apabila dibiarkan tanpa pemantauan PBT.

"Kita tidak mahu jadi macam Kedah yang 16 kali ganda lebih banyak pusat karaoke berbanding Perlis," katanya.

Speaker, Datuk Yazid Mat kemudian mencelah dan bertanya kenapa Shahidan menyebut Kedah 16 kalia ganda.

Shahidan menjelaskan bahawa keluasan Kedah lebih besar iaitu setiap daerahnya adalah seluas sebuah negeri Kedah.

"Kedah ada 16 daerah dan setiap daerahnya adalah sebesar Perlis. Jadi dengan 16 daerah di Kedah samalah seperti 16 kali ganda pertumbuhan pusat karaoke," katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: