03 Januari 2012

9 Januari penting bagi rakyat tuntut perubahan- Surendran

9 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR 3 Dis : Naib Presiden KEADILAN, N Surendran berkata, tanggal 9 Januari merupakan tarikh penting buat rakyat Malaysia dalam menentukan perubahan berlaku di negara ini.

Ini kerana menurutnya, kes perbicaraan Fitnah terhadap Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim, akan diputuskan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, pada hari tersebut.

“Umno kini cuba menyekat rakyat Malaysia berjalan ke arah kebebasan, dengan cuba untuk menghapuskan politik Anwar Ibrahim melalui sistem keadilan yang berpihak dan patuh kepada mereka (umno),”

“Inilah sebabnya 9 Januari penting untuk rakyat Malaysia. Pendirian tegas Anwar terhadap sistem yang tidak adil telah memberikan semangat dan harapan baru kepada rakyat dalam menghadapi tekanan yang mengekang iltizam rakyat untuk menuntut perubahan dan pembaharuan,” katanya dalam satu kenyataan media.

Katanya lagi ini tarikh ini juga merupakan kemuncak perjuangan dalam membentuk negara yang diinginkan rakyat terutamanya dalam menuntut perubahan dalam sistem keadilan.

“Apa jua keputusan pada 9 Januari ini, kita akan melihat bahawa rakyatlah yang akan menentukan kedudukan terhadap kerajaan sekarang,” kata beliau.

Surendran turut membidas badan behakiman yang dilihat gagal menegakkan hak asasi yang terkandung dalam perlembagaan, malah membiarkan hak tersebut dicabuli.

“Rakyat telah menderita di bawah undang-undang yang keras, rasuah yang berleluasa dan penyalahgunaan jawatan awam untuk memberi keuntungan,” kata beliau.

Keadilan Daily

Tiada ulasan: