03 Januari 2012

Pemuda PAS persoal siswa cedera buat sendiri

9 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 3 Jan: Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP) hari ini mengutus surat kepada Ketua Polis Negara sebagai menyatakan kekesalan terhadap insiden di Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI) pada malam ambang tahun baru lalu.

Dalam surat kepada Tan Sri Ismail Omar itu, Naib Ketua DPPP, Dr. Raja Ahmad Al-Hiss turut menyatakan bantahan terhadap kenyataan Ketua Polis Negeri Perak, Datuk Mohd Shukri Dahlan yang mendakwa kecederaan beberapa Mahasiswa adalah disebabkan perbuatan mereka sendiri.

"Persoalan kami, mustahil kecederaan dengan sebelas jahitan berlaku dengan perbuatan sendiri?

"Mustahil juga kecederaan yang berlaku dirusuk Mahasiswa tersebut adalah perbuatan sendiri dan mustahil juga seorang Mahasiswa pecah mulutnya dengan perbuatan sendiri," soalnya sambil menambah sepatutnya Ketua Polis Perak mengemukakan bukti atas tuduhan tersebut.

Dalam insiden awal pagi 1 Januari lalu, dua mahasiswa dilaporkan cedera teruk ketika pihak polis cuba meleraikan Himpunan Kebebasan Akademik (Bebas) yang disertai kira-kira 70 mahasiswa si hadapan pintu masuk UPSI.

Mereka adalah Muhammad Safuwan Anang dan seorang lagi Amar Rasyidi.

Selain itu, 17 daripada mereka juga ditahan polis dan dibebaskan pada petang hari yang sama selepas diambil keterangan.

Bagaiamanapun, ketua polis Perak pada satu sidang media menafikan dakwaan anggotanya menggunakan kekerasan apatah lagi mencederakan mahasiswa tersebut.

Menurutnya, kecederaan yang menimpa mahasiswa tersebut adalah akibat perbuatan mahasiswa itu sendiri.

Mengulas lanjut, Raja Ahmad juga menasihatkan pihak polis agar jangan mengulangi insiden yang pernah berlaku kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dikatakan mencederakan dirinya sendiri dalam insiden 'mata lebam' dan akhirnya terbongkar ianya dialkukan pihak lain.

"Kami berharap tiada unsur ‘menipu’ di dalam insiden ini dan Polis perlu jujur di dalam menjalakan tanggungjawab yang diberikan.

"Kami mendesak agar satu Suruhanjaya Bebas ditubuhkan di atas kenyataan penafian Ketua Polis Perak tersebut," katanya yang juga mahu Suruhanjaya Asasi Manusia (Suhakam) turut dilibatkan di dalam suruhanjaya itu.

Himpunan ambang tahun baru itu adalah anjuran Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) itu atas alasan menuntut kebebasan akademik dengan menuntut pemansuhan Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) 1971.

Selain itu, mereka mendesak agar penuntut UPSI, Adam Adli Abdul Halim, yang menurunkan bendera yang tertera wajah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di Ibu Pejabat Umno sewaktu demonstrasi 17 Disember lepas, tidak dikenakan tindakan tata tertib oleh pentadbiran universiti berkenaan.

Harakah Daily

Tiada ulasan: