03 Januari 2012

Tidak solat selepas gaduh dengan isteri

9 Safar 1433H. [MOD] -

BALING - Seorang suami, mengaku tidak pernah mengerjakan solat selepas bergaduh dengan isterinya.

Ketika ditanya oleh Hakim Mahkamah Rendah Syariah Baling, Syeikh Muhamad Soleh Salim, Mohd Noor Izwan Esa berkata, dia memang tidak bersolat akibat masalah dalam rumah tangga.

“Pagi tadi kamu solat Subuh tak? tanya Syeikh Muhamad Soleh.

“Tidak,” jawab Mohd Noor Izwan ringkas.

Syeikh Muhamad Soleh berkata, solat tidak boleh ditinggalkan kerana ia adalah perintah ALLAH SWT dan menjadi tiang agama.

“Sekiranya solat ditinggalkan, kehidupan kita tidak akan diberkati Tuhan. Masalah keluarga perlu diselesaikan secara baik melalui perbincangan dan bukan dengan meninggal suruhan ALLAH,” katanya.

Sebelum itu, isterinya Norsaliriah Ashri yang memfailkan permohonan cerai mengikut Seksyen 47 Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Kedah 2008 memberitahu mahkamah beliau bertindak demikian kerana suaminya meminum arak dan mempunyai wanita lain.

Bagaimanapun, pada perbicaraan semalam, Norsaliriah memohon menarik balik permohonan perceraian setelah berbincang dengan suaminya yang mengaku untuk berubah dan tidak mengulangi perbuatan lalu.

Mohd Noor Izwan, seorang tentera yang kini bertugas di Sarawak turut berjanji untuk tidak mengulangi kesilapan lalu dan mahu membuat perubahan dalam kehidupannya.

Hakim itu turut menegur anggota tentera berkenaan pada permulaan sesi perbicaraan apabila tidak memakai songkok.

“Mana songkok kamu? sebagai anggota tentera, kamu sepatutnya tahu soal disiplin. Ini menunjukkan kamu tidak berdisiplin walaupun berada dalam tentera,” kata Syeikh Muhamad Soleh

Mahkamah kemudian membenarkan permohonan perceraian itu ditarik balik.

Sinar Harian

Tiada ulasan: