03 Januari 2012

Lori terjunam

9 Safar 1433H. [MOD] -

PELABUHAN KLANG - Tindakan nekad seorang pemandu melompat keluar ketika lori kontena dipandunya menjunam ke bawah jejantas berjaya menyelamatkan dirinya daripada terbunuh.

Dalam kejadian di jejantas dari Lebuhraya Kesas ke Pelabuhan Klang di sini, petang semalam, Madhialogan, 38, parah selepas tercampak ke jalan raya sejurus melompat keluar kenderaannya itu.

Madhialogan disifatkan cukup bernasib baik kerana pada masa dia melompat tiada kenderaan melalui jalan berkenaan.

Dalam masa yang sama lori kontenanya membawa muatan yang belum diketahui kandungannya terus terhumban ke bawah jejantas yang berketinggian kira-kira 15 meter berkenaan.

Sebelum terhumban, tangki minyak lori kontena juga pecah menyebabkan diesel tumpah di atas jalan raya.

Sementara itu, Pegawai Operasi Kanan 2 dari Balai Bomba dan Penyelamat Pelabuhan Klang, Zaimi Samad berkata, pihaknya bergegas ke tempat kejadian selepas menerima laporan kejadian sekitar jam 3 petang.

“Kita menerima maklumat berkaitan tumpahan minyak dan sebaik tiba di lokasi kejadian bersama sebuah jentera dan tujuh anggota, kami terkejut melihat sebuah lori kontena berada di bawah jejantas.

“Ketika kita tiba, pemandunya sudah dikejarkan ke hospital oleh orang awam berikutan kecederaan parah yang dialami mangsa,” katanya kepada Sinar Harian semalam.

Menurutnya, kenderaannya juga mengalami kerosakan teruk hingga tangki minyaknya pecah dan memenuhi jalan raya di situ.

“Justeru itu, kita bertungkus lumus untuk mengawal laluan dan mengambil masa kira-kira setengah bagi membersihkan laluan ini yang berbahaya kepada kenderaan ringan,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: