06 Januari 2012

Ibu hilang bersama dokumen

12 Safar 1433H. [MOD] -

BAHAU - Ketika kanak-kanak sebayanya sedang gembira menjalani alam persekolahan, seorang kanak-kanak di sini terpaksa melupakan seketika impian untuk ke sekolah berikutan tiada sijil kelahiran.

Ira Abdullah, 6, terpaksa hidup tanpa pengenalan diri selepas ibunya, seorang warga Indonesia berusia 20-an melarikan diri bersama dokumen pengenalan diri kanak-kanak berkenaan, tahun lalu.

Neneknya, Zahariah Hussin, 57, berkata, sebelum ini Ira sudah mempunyai dokumen kelahiran yang dimiliki menerusi bantuan seorang kenalan pada Disember 2010.

“Segalanya hampir selesai. Bagaimanapun, ibunya tiba-tiba menghilangkan diri dan lesap bersama dokumen anaknya pada tahun lalu.

“Sehingga kini, kami tidak tahu di mana dia dan ada sumber memaklumkan bahawa dia telah pulang ke negara asalnya,” katanya.

Zahariah berkata, kira-kira 10 bulan lalu, kenalannya ada menerima panggilan daripada ibu Ira yang dikenali sebagai Villa Barokah Seth.

“Bagaimanapun, nombor telefon yang tertera dalam telefon bimbit itu seperti nombor luar negara,” katanya.

Zahariah berkata, Villa ada memberitahu kenalannya itu bahawa dia akan memasukkan Ira ke sekolah sekiranya memberikannya wang untuk belanja tiket penerbangan ke negara ini.

“Namun, saya tidak mampu membantu Villa dan buntu memikirkan nasib cucunya itu kerana tidak tahu bagaimana caranya untuk mendapatkan salinan dokumen itu.

“Risau juga, sebab saya khuatir jika pihak berkaitan tidak percaya kata saya untuk mendapatkan salinan dokumen itu,” katanya ketika ditemui Sinar Harian di sini, kelmarin.

Zahariah berkata, ibu dan bapa Ira sebenarnya sudah lama berpisah dan setelah cucunya itu dilahirkan, masing-masing tinggal secara berasingan.

“Ayahnya pula tidak tahu di mana dan pulang tidak tentu masa,” katanya.

Berikutan itu, Zahariah amat mengharapkan sekiranya ada pihak datang membantu.

“Saya amat menghargai kerana ianya membabitkan masa depan Ira,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: