26 Januari 2012

Obama umum tingkat infrastruktur

2 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

BARACK OBAMA (dalam bulatan) berucap di Kongres Amerika Syarikat, Washington D.C kelmarin.

WASHINGTON Amerika Syarikat (AS) - Presiden Barack Obama mencadang menggunakan separuh daripada wang yang dijimatkan ekoran tamatnya perang AS di Iraq dan Afghanistan untuk membina landasan kereta api berkelajuan tinggi dan bagi membaiki jalan raya serta infrastruktur negara yang uzur.

Pelan tersebut dijangka berdepan halangan anggota-anggota Kongres daripada Parti Republikan yang berulangkali menyatakan pembinaan landasan itu sebagai satu pembaziran, apatah lagi ketika AS berdepan bajet ketat.

"Masih banyak yang perlu dibina semula di AS," kata Obama dalam ucapan negara tahunannya kelmarin sambil menambah, AS memiliki jalan raya dan jambatan yang uzur.

Obama tidak mendedahkan jumlah wang yang diperlukan bagi menjayakan misi tersebut.

Namun, Pejabat Bajet Kongres AS menganggarkan penjimatan belanja perang sekitar AS$440 bilion (RM1.35 trilion) dalam tempoh 2012 hingga 2021.

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, AS menjunam dalam senarai penarafan sistem infrastruktur negara oleh Forum Ekonomi Dunia.

Dalam laporan forum berkenaan untuk tahun 2007 hingga 2008, infrastruktur AS berada di tempat keenam terbaik di dunia.

Laporan tahun 2011-2012 pula mendapati AS berada pada kedudukan ke-16 dunia. Kualiti jalan raya di AS kini setara dengan jalan raya di Malaysia. - Reuters

Tiada ulasan: