26 Januari 2012

Najib didesak selesaikan projek terbengkalai di Tanjung Agas

2 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

PEKAN, 26 Jan: Kegagalan projek mega Taman Industri Minyak, Gas dan Logistik Tanjung Agas (TAOGLIP) yang dianggarkan bernilai RM8 bilion di sini, terus dipersoalkan penduduk.

Pada asalnya projek gah yang pernah menarik perhatian negara di parlimen Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ini diuar-uarkan bakal memberi nikmat besar kepada penduduk termasuk 3,000 peluang pekerjaan baru di samping menyediakan peluang perniagaan.

Harapan penduduk juga turut berbunga kerana daerah mereka bakal setanding dengan bandar besar seperti Kelang apabila siapnya projek raksasa di Zon Ekonomi Khas Wilayah Ekonomi Pantai Timur (Ecer) itu.

Namun setelah dua tahun diumumkan oleh Perdana Menteri, projek di atas tanah seluas 4,700 ekar itu yang siap hanyalah lebuh raya sepanjang 15 kilometer menghubungkan Jalan Pekan-Rompin ke tapak projek. Itupun telah rosak teruk akibat hakisan.

Tinjauan Harakahdaily mendapati banyak hutan telah dimusnahkan, pasir sudah dikorek merata-rata dan binaan batu pemecah ombak pula menyusahkan nelayan kampung Tanjung Agas untuk keluar mencari rezeki kerana terpaksa mengikut Kuala Pahang.

Jalan masuk utama melalui lebuh raya bernilai RM340 juta ke projek berkenaan di Batu 5, dikawal syarikat keselamatan sementara jalan mengikut kampung Tanjung Agas ditutup dengan batu pemecah ombak yang dibina panjang.

Seorang penduduk Kapten (B) Ahiatuddin Daud berkata, projek Tanjung Agas dari awal lagi dianggap penduduk tidak munasabah boleh menjadi pengkalan (hub) minyak dan gas serta operasi perkapalan seperti yang dilaungkan kerajaan sebelum ini.

“Saya dengar projek ini sudah ditinggalkan atau pelabur tak sanggup berikutan lokasi tidak sesuai kerana airnya cetek, ombak kuat tanpa pelindung dan hakisan. Bayangkan sebuah padang golf di Batu 16 sudah ditelan laut, begitulah kuatnya hakisan,” katanya.

Projek yang sepatutnya beroperasi sepenuhnya tahun ini sebagaimana diumumkan perdana menteri itu akan menjalin usaha sama dengan sebuah syarikat dari Dubai Oilfields Supply Center Ltd (OSC) dengan pelaburan RM620 juta sementara Kerajaan Negeri Pahang akan memiliki ekuiti 30% melalui anak syarikatnya Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang (PKNP).

Menurut kenyataan syarikat berkenaan, kos untuk infrastruktur sahaja menelan belanja RM2 bilion sehingga bakal menjadi pusat sehenti moden pertama untuk industri maritim, minyak dan gas di Malaysia di samping projek-projek komersil dan perumahan.

Apabila siap ia akan menyediakan perkhidmatan dan kemudahan sokongan menyeluruh untuk syarikat tempatan dan antarabangsa yang terbabit dalam operasi penerokaan, eksploitasi dan pengeluaran minyak dan gas luar pesisir perairan Malaysia serta perairan di sekitar Laut China Selatan.

“Hutan kayu bakau serta Hutan Simpan Paya Laut Sungai Miang sudah ditebang sedangkan pokok bakau secara semula jadinya ialah untuk menahan ombak kuat seperti tsunami, tetapi kalau dah dimusnahkan apa-apa berlaku sekarang memang susah.

“Pasir juga sudah dikorek merata-rata. Tidakkah ini memberi kesan buruk kepada alam sekitar?,” soalnya.

Sementara itu, seorang penduduk mendakwa kontraktor telah mengorek pasir dan membuat sekatan di tanahnya tanpa membayar sebarang sewaan.

Ketika projek gergasi itu diisytiharkan dulu, PAS Pahang pernah memberi amaran projek Tanjung Agas yang mengaut wang daripada khazanah negara akan menerima nasib seperti skandal Port Klang Free Zone dengan (PKFZ) yang belum selesai dibicarakan di mahkamah.

“Kita dengar Najib berkempen, pilih BN dan semua masalah akan selesai. Jadi sekarang kita minta beliau selesaikan dulu masalah projek terbengkalai di kawasan parlimennya,” kata Kapten Ahiatuddin.

Harakah Daily

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Rakyat marhaen jadi mangsa kerangkusan AHjib dan kuncu. Bmcm-mcm akta,garispanduan,dasar diujud sebagai perhiasan oleh jbtan kerajaan. Perancangan cantik atas kertas,dibolak balik oleh Ahjib supaya menjadi mengikut kemahuannya. sama-sama kita tengok & mendoakan perancangan Allah/Islam lebih baik. Mari kita ubah PRU13-MeeCalong